Entropie verandering bij nul?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Entropie verandering bij nul?

geven is volgende:

Afbeelding

men zegt dat men naar het punt gaat waar de entropie nul is voor beide vormen dan mengt men ze en heeft men toch een entropie verandering, dit zouw idd aangeven dat die entropie een toestands functie is. Maar toch begrijp ik niet waarom dat die bij nul zo groot is? en vooral zie ik niet hoe men hier die entropie vindt bij nul?

Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Entropie verandering bij nul?

Beste Bert F, ik denk dat je de tekst niet goed interpreteert. :oops:

Er staat dat de entropieverandering van de overgang rombisch <--> monoklien aan nul nadert als de temperatuur het absolute nulpunt nadert.

Vervolgens staat er dat men de entropieverandering heeft uitgerekend van de overgang monoklien --> rombisch bij T= 386,5 K (de transition temperature), aannemende dat de entropieverandering echt nul is bij T = 0 K.

Die berekende entropieverandering bij 386,5 K is gelijk aan 1,09 J.K-1.mol-1 en komt goed overeen met de entropieverandering die men via een andere weg heeft berekend, namelijk uitgaande van de enthalpieverandering van de overgang.

Men zegt uiteindelijk nog ter verduidelijking dat de enthalpieverandering van de overgang bij T = 386,5 K eenvoudigweg gelijk is aan het verschil in verbrandingswarmte (verbrandingsenthalpie) van beide zwavelvormen. Afbeelding

Iesse siieempel

Jee, en ik had vroeger zo'n moeite met thermo... 8-[

Berichten: 2.589

Re: Entropie verandering bij nul?

Ja waarschijnlijk heb ik die tekst verkeerd geïnterpreteerd nu begrip ik het alleszins beter door jouw uitleg.

Bedankt Groeten.

Reageer