Springen naar inhoud

Isomeren scheiden

• Log in om te kunnen reageren

Rambodude

Rambodude

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 13:49

Hallo iedereen,

ik had een vraagje.. zijn isomeren te scheiden met HPLC of IR? Bijvoorbeeld de isomeren van Ibuprofen?

Ik dacht dat IR niet kon, omdat de isomeren qua zijgroepen niets veranderen, en IR de vibraties tussen de atomen meet..

Veranderd door Rambodude, 31 oktober 2006 - 13:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 14:10

Het zou wel kunnen met HPLC, maar je zal waarschijnlijk wel een speciale kolom nodig hebben.

Scheiden met IR, eh, bedoel je niet onderscheiden? IR is geen scheidingstechniek namelijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 18:17

Ik dacht dat IR niet kon, omdat de isomeren qua zijgroepen niets veranderen, en IR de vibraties tussen de atomen meet..

Met IR kan je (zoals door Beryllium al gezegt) stoffen niet van elkaar scheiden maar wel ONDERscheiden.

En isomeren zijn van elkaar te onderscheiden want isomeren hoeven niet dezelfde functionele groepen te hebben. Isomeren hebben namelijk dezelfde molecuulformule maar verschillende structuurformules.

Veranderd door JeffreyButer, 31 oktober 2006 - 18:19

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures