Springen naar inhoud

Bepaling van het gehalte aan glucose

• Log in om te kunnen reageren

noppie

noppie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 21:41

In VWO 6 moeten we een proef uitvoeren waarbij we het gehalte aan glucose in een oplossing bepalen...(volgens mijn leraar een zogenaamde oxidimetrische titratie)...
Op internet heb ik gezocht naar oxidimetrisch 8-[ , maar ik vond maar heel weinig over deze titratie.

Kan iemand mij misschien uitleggen wat een oxidimetrische titratie is? (ik dacht zelf aan een indirecte titratie)

We moeten bij deze bepaling van glucose (volgens Wiltstatter en Schendel) eerst een paar gram glucose oplossen in een maatkolf.
Vervolgens een bepaalde hoeveelheid (is wel bekend, maar kost te veel tijd om op te schrijven) joodoplossing en natronloog. De erlenmeyer 20 min. laten staan en vervolgens zwavelzuur toevoegen.
De onstane jood moeten we met natriumthiosulfaat titreren...

Over deze proef heb ik nog 2 vragen..
1) Ik las net op wikipedia dat de blauwe kleur van natriumthiosulfaat verdwijnt als al het jood heeft gereageerd...Is er daarom geen indicator nodig?
2) De proef wordt in duplo uitgevoerd. Is het daarom noodzakelijk om alle stappen na het oplossen van glucose in een maatkolf te herhalen?...Dus ook het 20 min. wachten? :oops:
Als nog iemand tips heeft, of een goede link weet naar een site, dan zijn die opmerkingen altijd welkom...!!!

Alvast bedankt voor de hulp...

Norbert ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 22:58

1. Inderdaad: een indicator is om een eindpunt aan te geven en het eindpunt is in dit geval wanneer al het jood gereageerd heeft en dus de blauwe kleur is verdwenen

2. Wie zegt dat je de monsters niet tegelijkertijd kunt maken? :oops:

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2006 - 17:26

Natriumthiosulfaat is niet blauw, dat is een kleurloze oplossing.

Jood is niet blauw, het vormt een bruinige oplossing.

Weet je zeker dat er niet ergens een indicator wordt toegevoegd? Bijvoorbeeld zetmeel?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures