Kz bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Kz bepalen

ik moet voor scheikunde een practicum doen, daarvoor heb ik gekozen voor het bepalen van de Kz van azijnzuur in tafelazijn.

ik heb al een methode bedacht:

ik wou de concentratie verkrijgen door een titratie uit te voeren en dan de Ph te meten en zo de Kz te bereken.

maar volgens mijn docent is er een nog veel slimmere manier om de Kz te bereken.

weet iemand misschien wat hij bedoelt want hij is niet bereid mij te helpen.

Berichten: 2.399

Re: Kz bepalen

Hoe bereken je de Kz, kun je het evenwicht eens uitschrijven?

Berichten: 3

Re: Kz bepalen

Kz=([H3O]x[CH3COO]) : ([CH3COOH]-[H3O])

dit is het evenwicht

ik dacht dat ik door alle concentraties te meten wel op het goede antwoord zou komen, dat is ook zo. maar de docent zegt dat er een andere, nog "slimmere" manier is waar ik zelf achter dien te komen. ik ben er al sinds september mee bezig maar ik kom er niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kz bepalen

Wat definieert de Kz nu eigenlijk? En kun je de concentratie van H3O+ ook op een andere manier meten dan met titratie?

Berichten: 2.399

Re: Kz bepalen

Fswd zegt het al goed,

Verder, zou je de concentratie van je azijn misschien al in kunnen vullen in de formule als je de oplossing nauwkeurig maakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kz bepalen

Ik ben benieuwd wat hier voor slimme methode uit komt :oops:

Mehmet heeft het over tafelazijn. Weinig zelf maken aan dus. Ik kom ook niet verder dan de pH bepalen en een titratie voor het totaal gehalte aan acetaat/azijnzuur 8-[

Berichten: 2.399

Re: Kz bepalen

Marjanne schreef: Ik ben benieuwd wat hier voor slimme methode uit komt :oops:

Mehmet heeft het over tafelazijn. Weinig zelf maken aan dus. Ik kom ook niet verder dan de pH bepalen en een titratie voor het totaal gehalte aan acetaat/azijnzuur 8-[
Ach zou de Kz veranderen dan van azijn zuur?

Dus een bekende hoeveelheid azijnzuur verdunnen in water, pH meten en klaar.

Berichten: 161

Re: Kz bepalen

Titreren met loog; halverwege de start en het eq punt is er evenveel zuur als geconjugeerde base (=buffer!!) dus de gemeten pH is gelijk aan de pKz.

IK zou niet weten hoe het simpeler kan....

Berichten: 2.399

Re: Kz bepalen

Goed ik zal het dan maar even helemaal uitschrijven :oops:

Kz = ([CH3COO-][H3O+]) / [CH3COOH]

Je kunt ook zeggen:

[CH3COO-] = [H3O+]

Dus dan kun je zeggen

Kz = [H3O+]^2 / [CH3COOH]

Mijn tip dus, maak een oplossing met een bekende hoeveelheid azijnzuur, meet de pH, invullen en klaar.

edit: arrgggg super script, subscript 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kz bepalen

Napoleon1981 schreef: Je kunt ook zeggen:

[CH3COO-] = [H3O+]
Ten overvloede: dit geldt ruwweg alleen als azijn de enige geioniseerde stof is in de oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kz bepalen

Ten overvloede: dit geldt ruwweg alleen als azijn de enige geioniseerde stof is in de oplossing.


Met datzelfde gegeven zat ik gisteravond ook. Mehmet wil tafelazijn gebruiken. Meestal is dat gewoon een verdunde azijnzuuroplossing, maar er zijn ook kruidenazijns, wijnazijns. Allemaal met lekkere geur en smaakstoffen (esters, carbonzuren...).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kz bepalen

Je kunt toch ook zeggen dat je zelf tafelazijn maakt door 4 g ijsazijn op te lossen in 100 ml demiwater?

Berichten: 2.399

Re: Kz bepalen

Ten overvloede: dit geldt ruwweg alleen als azijn de enige geioniseerde stof is in de oplossing.
Met datzelfde gegeven zat ik gisteravond ook. Mehmet wil tafelazijn gebruiken. Meestal is dat gewoon een verdunde azijnzuuroplossing, maar er zijn ook kruidenazijns, wijnazijns. Allemaal met lekkere geur en smaakstoffen (esters, carbonzuren...).
Kz is niet afhankelijk van andere stoffen. Waarom zou je een gecompliceerde matrix nemen als dat niet hoeft.

Ik ben het met FsWd eens, gewoon zelf maken die handel. Dit is overigens ook wat de docent van Mehmet waarschijnlijk bedoelt met een "slimme" manier. Laten we het nu niet te gecompliceert etc maken. Mehmet leg deze oplossing eens voor aan je docent en kijk of je verder mag.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kz bepalen

Kz is niet afhankelijk van andere stoffen. Waarom zou je een gecompliceerde matrix nemen als dat niet hoeft.
Dat eerste klopt. Alleen ben je er niet met het bepalen van de pH als er ook andere stoffen in zitten.

Het tweede klopt ook. Maar laten we even bij het uitgangspunt blijven: mehmet wil tafelazijn gebruiken (zie eerste post), niet IK (en rwwh). Dan volstaat een pH meting niet, omdat je de concentratie azijnzuur niet weet.

De raad om zelf tafelazijn te maken vind ik overigens OK, maar dat is wel iets anders.

:oops:

Berichten: 2.399

Re: Kz bepalen

Dat klopt marjanne maar wat wil je nu zeggen, ik heb van meet af aangezegt dat hij een standaard moet maken (dus zelf azijn maken). Wat mehmet wil laat ik trouwens aan hem zelf over, mijn methode is volgens mij de enige "slimme" methode die er is, en mehmet stelt hier niet voor niks zijn vraag. Ik draag gewoon suggesties aan, het afschieten daarvan laat ik liever aan mehmet zelf over.

Dan jouw oplossing met behulp van een titratie.... Denk je dat dit wel werkt in tafel azijn? Wat dacht je van de carbonzuren die je zelf al noemt, titreer je die niet mee? :oops:

Reageer