Suikerbepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 83

Suikerbepaling

Beste mensen,

Ik wil in een mengsel van allerlei organisch materiaal doorelkaar ( zeg maar de groene container ) het suikergehalte bepalen.

Geen enkel idee hoe ik dat moet doen.

Wie kan mij op weg helpen ?

Het is belangrijk dat het op een eenvoudige manier kan ( dus niet met gaschromatograaf o.i.d. )

Alvast bedankt.

Berichten: 857

Re: Suikerbepaling

koole122 schreef: Het is belangrijk dat het op een eenvoudige manier kan ( dus niet met gaschromatograaf o.i.d. )
GC gaat ook niet lukken voor een suikerbepaling aangezien suiker niet vluchtig is.

HPLC is de manier om de hoeveelheid suiker in je monster te bepalen maar blijkbaar heb je niet de beschikking over de aparatuur. De makkelijkste manier heb je nu al uitgeschakeld.

Een titratie lukt ook niet aangezien je een mengsel van allerlei organische stoffen gebruikt. Deze stoffen (welke? Hoeveel?) zouden mee kunnen reageren met een titratie waardoor je een verkeerd gehalte berekend.

Voor zover mijn kennis rijkt moet je wel HPLC gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Suikerbepaling

Het Klokhuis heeft pas geleden een uitzending gemaakt waarin ze lieten zien hoeveel calorieën er in een kroket zitten. Hiervoor bepaalden ze de gehaltes aan suikers, eiwitten en vetten. Het programma is natuurlijk geen chemisch nauwkeurig recept, maar het geeft wel een idee wat voor een technieken je nodig hebt om in een raar mengsel als een kroket of een afvalbak een totaalgehalte aan suikers te bepalen.

Voor de uitzending:

http://www.hetklokhuis.nl/klokhuisstreams/welcome.cfm

Zoek onder "Biologie" naar "Calorieën"

Berichten: 83

Re: Suikerbepaling

Snap ik even niet.

HPLC is toch gaschromatografie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Suikerbepaling

Nee, HPLC is High Performance Liquid Chromatography. GC is Gas Chromatography

Berichten: 168

Re: Suikerbepaling

Nee, HPLC is High Performance Liquid Chromatography. GC is Gas Chromatography
High Pressure Liquid Chromatography... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Suikerbepaling

Nee, High Performance. Vroeger werd er wel gesproken van High Pressuer, maar dat is een tijd terug al veranderd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 168

Re: Suikerbepaling

Mijn excuses :oops: , het blijkt inderdaad een verouderde (/foute) benaming, hoewel op mijn universtiteit nog over High Pressure wordt gepraat.

Berichten: 83

Re: Suikerbepaling

Pressure of performance.....

Maar hoe bepaal ik het suikergehalte als ik niet beschik over dergelijke apparatuur ?

Ik heb iets gevonden over Nielse-en nog wat reagens, maar er staat geen beschrijving bij. Het zou een koperoplossing zijn. Kan dat kloppen ?

Alvast bedankt.

Berichten: 857

Re: Suikerbepaling

Volgens mij is dat net als het Benedict's reagens een reagens om suikers aan te tonen en niet om ze kwantitatief te bepalen. Bij de reactie maak je gebruik van het reducerende vermogen van de suikers.

Voor een kwantitatieve bepaling zou ik dan naar de universiteit gaan. Die heeft de aparatuur wel. Jou vraag is een beetjes vervelend aangezien je de verreweg makkelijkste analysemethode niet kan gebruiken, namelijk HPLC.

En die P staat tegenwoordig voor performance. Vroeger stond het voor Pressure.

Reageer