Bankbiljetten verkruimeling

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Bankbiljetten verkruimeling

BRON: Nu.nl


Duitse eurobiljetten verkruimelen


Uitgegeven: 2 november 2006 14:54


FRANKFURT - Meer dan duizend Duitse eurobiljetten zijn de afgelopen maanden door een onbekend zuur verkruimeld kort nadat het geld uit een geldautomaat was getrokken. Dat heeft de Duitse centrale bank donderdag gemeld.


De biljetten vertegenwoordigden een waarde van 5 tot 100 euro. De eerste keer dat een biljet in snippers uiteen viel, was in juni in de hoofdstad Berlijn.


Volgens een woordvoerder van de centrale bank is een bijtend zuur op de biljetten terecht gekomen en kan het probleem niet worden veroorzaakt door de druktechnieken. "Op dit moment is nog onduidelijk dat er sprake is van onopzettelijke schade of van doelbewuste manipulatie."


Volgens de boulevardkrant Bild zijn de bankbiljetten mogelijk besmeurd met een zout dat verandert in zuur wanneer het in aanraking komt met vocht, zoals zweet.

Ik ben mn chemie-noob tijd toch wel een beetje kwijt maar ik kan me hier zo gauw niets bij voorstellen.. Ik weet niet of dit in de categorie bespreekbaar valt maar wat is dit dan voor zout??

Berichten: 2.399

Re: Bankbiljetten verkruimeling

Ik weet niet, maar bild staat niet echt bekend om zijn "kennis" :oops:


Ik zou het ook niet weten, het moet iig iets zijn dat dan in het papiertrekt, een gewoon zout is vast en rolt er zo weer af.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bankbiljetten verkruimeling

Waarschijnlijk bedoelen ze dat het zuur kristallijn was, en in die vorm onschadelijk. Pas in contact met water kon het zijn werk doen. Klok en klepel?

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Bankbiljetten verkruimeling

Ik zag net op de NOS dat er mogelijk zwavelzuur op de biljetten terecht zou zijn gekomen...


Dan zou je toch enorm je vingers branden, als dat met je eigen zweet wordt omgezet tot zwavelzuur?

Berichten: 3.145

Re: Bankbiljetten verkruimeling

Ik heb vanochtend in de krant gelezen dat het inderdaad om zwavelzuur gaat.


Je brandt je vingers daar echter niet aan, het is maar heel weinig en het zit in het papier en heeft vocht uit de lucht aangetrokken. Het maakt papier inderdaad wel heel brokkelig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bankbiljetten verkruimeling

Het AD meldde:


Quote:

De politie vermoedt dat ze (de biljetten, M) zijn behandeld met zwavelpoeder, dat na contact met water actief wordt. Door de aanraking met handzweet zouden de biljetten dan uit elkaar vallen.

Unquote.


De zwavel zou mogelijk uit verf komen waarmee de biljetten zijn besmeurd, om ze onbruikbaar te maken, toen een geroofde geldkoffer is geopend. De dieven zouden met eigen chemicaliën hebben geprobeerd de bankbiljetten schoon te maken.

Berichten: 1.379

Re: Bankbiljetten verkruimeling

Oude papieren in archieven gaan soms ook verkruimelen. Men schrijft het wel toe aan het zwavelzuur uit de inkten die gebruikt werden. Maar ook onbedrukte delen van bijvoorbeeld zeer oude kranten kunnen gaan verkruimelen. Daar is overigens al wetenschappelijk onderzoek aan gedaan in opdracht van het Nationaal Archief in Den Haag.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 915

Re: Bankbiljetten verkruimeling

Net terug reisje Denemarken (aaah 8-[ )


Waarom vertel ik dit? Omdat daar de Duitse berichtgeving enorm snel op gang kwam. Ze wisten al redelijk snel dat het om een zout ging dat op de biljetten moet zijn aangebracht na het productieproces (lees dus: tijdens het transport). De theorie rond het zweet werd ook aangehaald, maar blijkbaar is er nog niets bevestigd. De politie riep op om verdachte biljetten in een envelop te steken en onmiddellijk naar de nationale bank te brengen.


Kleine persoonlijke mening: prachtige truc, jammer dat de biljetten eraan moeten geloven.


P.S. mijn biljetten zijn niet aangetast, aangezien ik mijn eurootjes heb omgewisseld voor kroontjes :oops:

Berichten: 274

Re: Bankbiljetten verkruimeling

Verkruimelde eurobiljetten mogelijk door drugs

BERLIJN - Duitse eurobiljetten die de afgelopen maanden op raadselachtige wijze verkruimelden, droegen mogelijk sporen van de drug crystal speed.


De synthetische harddrug kan zowel worden ingespoten als worden opgesnoven, veelal met een opgerold bankbiljet. Wanneer de drug is versneden met sulfaten, kan die vermengd met zweet tot een zuur worden die de biljetten wegvreet, zei de politie tegen het Duitse tijdschrift Der Spiegel.


In ongeveer 1500 biljetten met een waarde van 5 tot 100 euro vielen plotseling gaten kort nadat het geld uit een geldautomaat was getrokken. Volgens de Europese Centrale Bank komt het probleem alleen in Duitsland voor.

Bron: telegraaf


Dit stond er in de Telegraaf.

Reageer