Reactie enthalpie.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.589

Reactie enthalpie.

Ik meende me te herinneren dat de reactie enthalpie gegeven wordt door

Cv/n mol

Klopt dan volgende redenring? ik had graag de reactie warmte ifv de temp gekend wel ik ga op zoek naar een reeks ontwikkeling van Cv ifv de temp en deel die door het aantal mol.

Wie kan me hier verder bij helpen? Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reactie enthalpie.

Hm. Ik kan me hier niets bij voorstellen. De warmtecapaciteit is wat anders dan de reactieenthalpie. Wat wel zou kunnen is dat je een reactie begint op T=T1, en eindigt op T=T2 in een verder geïsoleerd systeem. Dan kun je met behulp van de warmtecapaciteit van de producten en het temperatuurverschil T2-T1 de enthalpieverandering benaderen.

Berichten: 2.589

Re: Reactie enthalpie.

Ja ik weet het ook niet precies verder haalde ik dit uit mijn boek, Weet hier iemand hier meer mee?

Afbeelding

Groeten dank bij voorbaat.

Berichten: 168

Re: Reactie enthalpie.

Ik heb deze formule geleerd met een G in plaats van een H; de Gibbs-energie in plaats van de reactieenthalpie.

De Xi geeft het verloop (extent) van de reactie aan en wordt uitgedrukt in molen. De afgeleide van de Gibbsenergie naar het verloop, terwijl de druk en temperatuur beide gelijk blijven (voorwaarde), is gelijk aan de helling in de grafiek waarin de Gibbsenergie(Y) tegen het verloop (X) is uitgezet. Dit is een mooie kromme dalvormige lijn (geen symmetrische parabool). Daar waar deze lijn het minimum bereikt, is de afgeleide nul en de reactie dus in evenwicht.

Iets soortgelijks kan dus bereikt worden met de enthalpie in plaats van de Gibbsenergie, namelijk het evenwicht bepalen.

Berichten: 2.589

Re: Reactie enthalpie.

Als die Xi dan toch het verloop aangeeft hoe kan zo'n reactie enthalpie dan getabuleerd worden?

Berichten: 168

Re: Reactie enthalpie.

Hoe bedoel je tabuleren? :oops: Ik snap die term helaas niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reactie enthalpie.

Wat getabuleerd wordt ("in tabellen afgedrukt"?) is de "enthalpie per mol", dat is in dit formalisme δH/δξ . Ik zie in dit stuk boek helemaal niets over Cv?

Berichten: 168

Re: Reactie enthalpie.

Ah zo, :oops: ....

De getabuleerde enthalpieën zijn vast en zeker de vormingsenthalpieën van stoffen uit de elementen. De vormingsenthalpieeën van elementen zijn per definitie nul, dus van NH3 kun je makkelijk een enthaplie vaststellen (en dus tabuleren).

Reactieenthalpieën zijn berekend in evenwicht, dus ook van bekende evenwichten kunnen enthalpieën getabuleerd worden.

Berichten: 2.589

Re: Reactie enthalpie.

aja ik zie het. Bedankt.

Nog even dit ik heb een vraagstuk waarbij men zegt een reactie enthalpie te berekenen als gegeven heb ik alleen warmte capaciteiten gegeven. Nu is mijn vraag of ik alleen met dat mijn reactie enthalpie kan berekenen. Volgens mij niet.

Groeten.

Berichten: 168

Re: Reactie enthalpie.

Je Cp is de afgeleide van de enthalpie naar de temperatuur, bij constante druk. Ik weet verder geen gegevens, heb je ook de Cv gegeven?

Er bestaan wat foefjes om handig te spelen met warmtecapaciteiten, als je de opgave beter beschrijft kan ik je misschien wel helpen.

Berichten: 2.589

Re: Reactie enthalpie.

nee alleen Cp gegeven in de vorm van een macht reeks. Probleem zit hem dus in het feit dat na integratie je een integratie constanten overhoud die je niet kent. Opzoeken dus.

Groeten.

Berichten: 4

Re: Reactie enthalpie.

Ik moet ook wat leren over enthalpie, entropie en Gibbsenergie (ter voorbereiding op de chemie olympiade :oops: ) Maar ik snap het niet...

Het begint al met de term volumearbeid. [delta]w = -p[delta]V.

Wat moet ik me hier bij voorstellen? (er staat: 'als het volumearbeid positief is, wordt het systeemvolume kleiner'...)

en als de druk p constant is, geldt: [delta]q = [delta]U + p[delta]V = [delta](U+pV) = [delta]H =reactieenthalpie

ik begrijp niet wat je dit precies inhoudt (je kunt er eenevenwicht mee berekenen

(Volgens mij gebruiken wij tegenwoordig andere tekens. q=Q=warmte, U=E=energie, w=W=arbeid)

Daarna staan nog meer formules genoemd, maar eerst moet ik dit maar begrijpen denk ik. Kan iemand me daar bij helpen?

Alvast bedankt 8-[

Berichten: 74

Re: Reactie enthalpie.

'als het volumearbeid positief is, wordt het systeemvolume kleiner'


Dit is eigenlijk wel logisch. Je moet arbeid uitoefenen om het volume te verkleinen. Als het volume vergroot komt er energie vrij dus is de volumearbeid negatief :oops: .

Je houdt je nu bezig met thermodynamica. Misschien kun je daar nog iets over vinden.

Er zijn vier basis formules:

[delta]U=[delta]w+[delta]q (energie=arbeid + warmte)

[delta]F=[delta]U-[delta](TS) (Helmholtzenergie=de energie - temperatuur*entropie)

[delta]H=[delta]U+[delta](pV) (enthalpie= energie+volume en drukarbeid)

[delta]G=[delta]U+[delta](pV)-[delta](TS) (Gibbsvrijeenergie= enthalpie- temperatuur*entropie)

Verder is hier met de nodige wiskundige kennis heel veel van af te leiden.

In jou voorbeeld druk constant en geen uitwendige arbeid, krijg je dus [delta]q = [delta]U + p[delta]V omdat de arbeid alleen nog maar volumearbeid betreft.

Zie dan de derde formule: [delta]H=[delta]U+[delta](pV).

p=constant dis kan die voor de integraal gehaald worden dan krijg je:

[delta]H=[delta]U+p[delta](V)

Dit is weer gelijk aam q en dan kom je op die vergelijking uit.

Berichten: 385

Re: Reactie enthalpie.

enthalpie is toch warmte-inhoud?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reactie enthalpie.

enthalpie is toch warmte-inhoud?
Dat zou ik een rare term vinden, want "warmte" is energie die tot uitdrukking kan komen in een temperatuursverandering.

Reageer