Geatomiseerd poeder

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Geatomiseerd poeder

Ik maak als thesis onder andere een marktstudie omtrent geatomiseerd poeder, maar heb geen enkele kennis in de Chemie. Sector is voedingindustrie: kleur- en smaakstoffen en aroma's.

Kunnen jullie me zeggen waar ik goede bronnen kan vinden? Liefst niet al te technisch.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: verplaatst... wat doet dit in het Documentatieforum?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Geatomiseerd poeder

Geatomiseerd? Zeer interessant.

In de chemie leert men dat een molecuul de kleinste eenheid van een stof is die verantwoordelijk is voor de eigenschappen van die stof. Atomen zijn de onderdelen van die moleculen, maar als je een stof "atomiseert" dan blijft er van de stofeigenschappen bar weinig over!

De meeste poeders zijn in de orde van ten minste micrometers groot, dat is nog ca. 104 atomen langs elke zijde ofwel 1012 atomen per korreltje.

Berichten: 173

Re: Geatomiseerd poeder

Wat versta je onder geatomiseerde poeders? Poeders die bestaan uit ronde deeltjes? Ik ken wel geatomiseerd alluminiumpoeder. Dat wordt gemaakt door vloeibare alluminium in een inerte atmosfeer te vernevelen. En wordt gebruikt voor toepassingen in vuurwerk. Maar dat is denk ik niet wat je bedoeld. :oops:

Berichten: 4

Re: Geatomiseerd poeder

Veel mensen denken dat atomized poeder, poeder is met korrels ter grote van een atoom. Er bestaat echter een andere naam voor een stof waarbij de deeltjes niet samengeklonterd zijn, dat is namelijk "vloeistof". Poeder bestaat áltijd uit kleinere of grotere samenklontering van moleculen. Zelfs bij super fijn poeder is er nog sprake van korrels waarbij heel veel moleculen aan elkaar zitten.

Berichten: 70

Re: Geatomiseerd poeder

Volgens mij wordt hier bedoeld: gemicroniseerd poeder. Dus extreem fijn gemalen poeder. Zoals bij de bereiding van ****kruit.

Doei

:oops:

Berichten: 448

Re: Geatomiseerd poeder

Na het intypen van 'geatomiseerd' kreeg ik deze website.

Hier zeggen ze duidelijk:
De uitdroging door verstuiving (atomisering) gebeurt door het pulveriseren van een geconcentreerde vloeistof in fijne druppels in een atomiseringtoren, waarin deze druppels gedehydrateerd worden wegens de hoge temperatuur van de lucht.
Atomiseren is dus het maken van een zeer fijn poeder (dat nog steeds uit clusters van moleculen bestaat) doormiddel van verstuiving.
Atomized powder: one produced by the dispersion of molten metal or other material by spraying under conditions such that the material breaks down into powder.

Reageer