[scheikunde] q-toets en de 2 1/2 * s methode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[scheikunde] q-toets en de 2 1/2 * s methode

hoi [!]

weet iemand misschien een site waar ik meer te weten kan komen over

de q - toets methode voor een uitbijter analyse en ook voor de 2 1/2 * s methode

ik heb hierbij ook een q-tabel nodig.

Afbeelding

ik ben hier bezig met het maken van een uitbijter anlayse.

please help.

alvast bedankt.

Berichten: 873

Re: [scheikunde] q-toets en de 2 1/2 * s methode

mbv 'Google' en dan "Grubbs" kom je ongetwijfeld verder.

Deze uitbijter test wordt hier volop gebruikt (en op nog veel meer plaatsen)

succes.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] q-toets en de 2 1/2 * s methode

ai thanks man ik ga op zoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] q-toets en de 2 1/2 * s methode

twee-en-een-half-s zegt me niets als methode, maar als dit is waar het op lijkt ("alles dat meer dan twee-en-een-half-sigma van het gemiddelde ligt eruit gooien") dan is dat een zeer slechte methode. De q-test is dan echt veel beter.

Heel algemeen gezegd moet je elke uitbijter kunnen verklaren, anders mag je die niet zomaar weggooien.

Voorbeeld (getallen verzonnen): de gemiddelde volwassen man in Nederland is 1,8m. Deze populatie heeft een standaarddeviatie van ~0.15m. Toch zijn er echt mannen van 1,2m, 4 sigma onder het gemiddelde.

Elke populatie van 10000 individuen heeft statistisch 1 exemplaar dat meer dan 4 sigma afwijkt. En misschien wel honderd die meer dan 2,5 sigma afwijken.

Berichten: 873

Re: [scheikunde] q-toets en de 2 1/2 * s methode

Wij gebruiken 'shewart' controle kaarten. Hier is 2s een afwijkend getal maar onderzochte serie mag door, 3s betekent serie opnieuw. 5% van je metingen liggen tussen 2- en 3- s (95% betrouwbaarheid).

Na 30 meetresultaten wordt gecontroleerd op uitbijters (Grubbs) en nieuwe grenzen vastgesteld.

2,5s?? nog nooit van gehoord. komt bij mij over van "ik wil iets afkeuren maar durf het niet"

Berichten: 33

Re: [scheikunde] q-toets en de 2 1/2 * s methode

bedankt voor alle info jongens ik ga er mee aan de slag.

Reageer