Irreversibel creëert minder wanorde?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Irreversibel cre

Begrijp ik dit goed impliceert het volgende dat een irreversibel proces minder wanorde creëert dan een reversibel proces?

Afbeelding

Volgt dit niet uit deze laatste ongelijkheid?

Groeten. Dank bij voorbaat.

Berichten: 168

Re: Irreversibel cre

Klopt, want dS=dqrev/T, dus dqrev/T>dqirrev/T.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Irreversibel cre

Ik denk dat je het weer niet helemaal goed gelezen hebt, Bertje F... :oops:

Er staat dat voor een reversibel proces dS gelijk is aan dqrev/T. Dit is een wet.

Men heeft in jouw tekst nu bewezen dat voor een irreversibel proces dS > dqirrev/T.

Met andere woorden: voor een reversibel proces is de entropietoename gelijk aan de toename van de warmte-inhoud, gedeeld door de temperatuur dq/T. Voor een irreversibel proces is de entropietoename groter dan de toename van de warmte-inhoud, gedeeld door de temperatuur dq/T. Voor een irreversibel proces is dus de ´wanorde´-toename groter dan voor een reversibel proces.

Edit: klein foutje gecorrigeerd.

Berichten: 2.589

Re: Irreversibel cre

waarschijnelijk zit ik fout maar er staat toch ds>dq irrev/T waarbij ik dacht dat die ds gebruikt was voor reversible??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Irreversibel cre

dS is de verandering in entropie. De Entropie is een toestandsfunctie, en deze is, per definitie van de term toestandsfunctie, niet afhankelijk van de route tussen de begin en eindtoestand maar alleen van die twee toestanden zelf. dS is dus gelijk voor irreversibele en reversibele processen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Irreversibel cre

dS is dus gelijk voor irreversibele en reversibele processen.
Ik vraag me af of je dit zo kunt stellen..., of liever gezegd of dit relevant is voor de vraag van Bert F.

Voor reversibele processen geldt: dS = dq/T.

Voor irreversibele processen geldt: dS > dq/T.

Dat is wat wordt bewezen in de tekst van Bert F (eerste post).

De gequote mededeling is alleen waar als je een reversibel proces NIET irreversibel kunt laten verlopen (en andersom). Of dat dat kan, weet ik niet meer. Ik krijg het betreffende laatje daarbovenin niet meer open.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Irreversibel cre

Klopt als een bus: een reversibel proces produceert geen wanorde. Een irreversibel proces produceert wanorde in het universum. Dus die twee processen kunnen nooit gelijk zijn. Maar er kan wel een reversibel proces zijn dat A in B omzet, en een ander irreversibel proces dat A in B omzet en daarnaast het universum opwarmt en nog wat andere nare bijeffecten heeft.

Berichten: 2.589

Re: Irreversibel cre

waarom staat dan in de tweede zin:

"since the second step is reversble dq rev /T can be replaced by dS ??

louter mathematisch staat er volgens mij toch nog altijd dat een irreversibel minder wanorde creeert dan een reversibel al heb ik dat ooit anders geleerd.

Dus waar nu net de fout zit weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Irreversibel cre

Bij een reversibel proces neemt de entropie van het universum niet toe. Als je warmteuitwisseling hebt kan de entropie van je systeem dus wel toe of afnemen.

Reageer