[scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

[scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Ik moet voor school een verslag maken over koffie, ik moet nog 1 vraag waar ik niet uit kom, zouden jullie willen helpen?

Vraag 6, Hoe kan je cafeïne uit koffie verwijderen. (Cafeïne is een reukloos wit poeder dat bij veel mensen een stimulerend effect heeft. Het is goed oplosbaar in water en benzine, de andere stoffen in koffie lossen niet op in benzine).

je moet dus een scheidingsmethode noemen, maar ook iets mtt de benzine

ik kwam niet verder met: door koffie in benzine te stoppen. dit is niet voledig..

weten een van jullie dit misschien wel :oops:

alvast bedankt

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Mengt benzine met water? Zou je benzine aan koffie toe kunnen voegen, en het vervolgens weer scheiden?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Ja daar zat ik ook aan te denken,, met de filtreer methode maar mtt welke methode moet je het dan weer scheiden?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Ok wat versta jij onder koffie? Koffieprut, koffie bonen of gezette koffie?

Ik ga uit van koffie wat dus een water extract is. Je doet er benzine bij, en de caffeine zal in de benzine fase gaan zitten. Dan kun je met een scheitrechter de fasen scheiden. Damp de bezinefase in, en je caffeine blijft over.

Edit: herhaal het een paar trouwens, omdat de caffeine zich zal verdelen over beidefasen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

over gezette koffiie ja.. bedankt.. ik had zelf ook wat beddacht:Doe de koffie bij bezine, gebruik de scheidingsmethode Extraheren. In de overgebleven stoffen zit nu geen cafeine meer in.

wat jij heb is ook goed hoor maar dat heb ik nog niet op scool gehad... staat een beetje dom om dan mtt jou antwoordt aan te komen.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Ik herinner mij nog van warenkennis dat men natte groene koffiebonen in een bad met dichloormethaan doet en dit verschillende malen opnieuw tot er de meeste cafeine uit is daarna worden de bonen gedroogd en geroosterd :oops:

Berichten: 915

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Ik herinner mij nog van warenkennis dat men natte groene koffiebonen in een bad met dichloormethaan doet en dit verschillende malen opnieuw tot er de meeste cafeine uit is daarna worden de bonen gedroogd en geroosterd 8-[
Klopt, alleen moet je "doet" veranderen in "deed". Dichloormethaan is niet zo gezond weet je.

Tegenwoordig doet men dat met zogenaamde superkritische gassen (CO2 leent zich daaraan).

Zoek :oops: maar even op superkritische vloeistoffen, superkritische gassen, supercritical fluids... je zal er een heleboel van terugvinden.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Het is daarom dat ik nooit décafeinekoffie drink :oops: , liever cafeine dan dichloormethaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Bij ons op school werd dit als voorbeeld gebruikt voor een soxhlet extractie.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Het is daarom dat ik nooit décafeinekoffie drink :oops: , liever cafeine dan dichloormethaan.
Daarom juist dat ze zijn afgestapt van die methode. CO2 is inert en wordt daarenboven nog eens verwijderd na de extractie. Niet dat ik reclame maak voor deca hoor, ik drink zelfs geen gewone koffie 8-[ .

Berichten: 278

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Napoleon1981 schreef: Damp de bezinefase in, en je caffeine blijft over.
Ehh, indampen? Das met vuur enzo als ik het goed heb.

Als het in de fik gaat is je cafeine denk ook wel weg....Is dus wel caffeine vrij

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Indampen betekent het zaakje wegkoken, dit hoeft niet met vuur.

Berichten: 278

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Maar benzine is licht ontvlambaar, zeker die damp, dus hoe ga je die verwarming controleren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

Je kan het uiteraard ook afdestilleren en de rest laten drogen in een stoof. Dit lijkt me net even veiliger.

Berichten: 278

Re: [scheikunde] cafeine uit koffie verwijderen

OK in een stoof, maar toch gevaarlijk

Reageer