[scheikunde] Koperstrip+magnesiumstrip+zoutoplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Koperstrip+magnesiumstrip+zoutoplossing

We moeten voor scheikunde onderzoeken welke zoutoplossing de beste elektrische spanning opwekt als je er een magnesium- en koperstrip in zet.

Welke oplossing moeten we volgens jullie nemen ? En welke concentratie ?

thnx in advance :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Koperstrip+magnesiumstrip+zoutoplossing

Daar valt niet 1-2-3 een antwoord op te geven... er zijn namelijk meer oplossingen te bedenken dan er zandkorrels in een hand strandzand zitten.

Heb je een lijstje van stoffen waarover je kan beschikken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Koperstrip+magnesiumstrip+zoutoplossing

Wat bedoel je met de beste spanning? Ik vermoed: het grootste potentiaalverschil tussen de twee metalen, beide in kontakt met dezelfde electroliet.

Welnu, als ik naar beide metalen kijk dan ga ik er vanuit dat het koper een zo hoog mogelijke potentiaal moet aannemen en tegelijk het magnesium een zo laag mogelijke potentiaal.

Ik denk aan een goed beluchte zoutoplossing ( 10% NaCl). Eventueel met wat waterstofperoxyde om de potentiaal van het koper wat te verhogen. Het Mg zal daar minder op reageren.

Toevoegen van een beetje kopersulfaat zal de celspanning mogelijk eerst ook wat verhogen. Maar daarna zal deze dalen door de koperafscheiding op met magnesium Dan gaan beide metaalopppervlakken steeds meer op elkaar lijken.

Aan de wet van Nernst heb je hier niet veel. Je meet eigenlijk alleen maar het verschil tussen twee (tijdsafhankelijke) mengpotentialen. Dit proefje lijkt mij alleen maar zinvol als je een docent hebt die dit allemaal kan en wil uitleggen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer