Springen naar inhoud

Katalyse

• Log in om te kunnen reageren

Leathaface

Leathaface

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 12:07

Goedendag allemaal,

Ik heb morgen een tentamen over Katalyse (4e jaars HLO-Chemie vak), en ik zit met een klein probleempje. Mijn boek is geschreven in Brits Engels en is gedrukt door Oxford University Press, er wordt veel beeldspraak gebruikt en dingen worden kort en bondig uitgelegd.

Ik kom niet uit een aantal dingen... 8-[ ;)

Wat is nou precies het verschil tussen Chemisorptie en Fysisorptie?
Komt er warmte vrij of wordt er warmte aan de omgeving onttrokken (bij chemie/fysisorptie)?
Waarom is dit verschijnsel noodzakelijk bij de katalyse?
Wat is het verschil tussen een 110, 100, 111 vlak????
Wat is het verschil tussen sc, bcc en fcc?

Als iemand me hiermee kan helpen?? :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Happyjeroen

Happyjeroen

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 12:24

Het verschil tussen chemisorptie en fysisorptie is dat er bij chemisorptie een binding wordt gevormd (gemiddelde enthalpie = 400 kJ/mol), en bij fysisorptie de deeltjes alleen door zwakke Vanderwaalsbindingen bij elkaar blijven (gemiddelde enthalpie = 20 kJ/mol).

Zoals de enthalpieeŽn doen vermoeden, komt er bij beide warmte vrij, alleen bij chemisorptie is dit een factor 20 hoger ongeveer.

Katalyse, versnelling van een proces, werkt alleen als er een andere weg wordt bewandeld dan de normale reactie. Dit gaat meestal alleen als er een ander medium (de katalysator) aanwezig is, die meedoet aan de reactie door bijvoorbeeld te binden, maar zelf niet verbruikt wordt (de binding laat weer los).

De vlakken verschillen in oriŽntatie. Stel je een xyz-assenstelsel voor en doe alsof de 3 cijfertjes respectievelijk de coŲrdinaten zijn.

Sc betekent side centered, bcc body centered cubic, en fcc face centered cubic. Dit zijn (kristal)structuren, bolstapelingen in bijvoorbeeld metalen, de kenmerkende eigenschappen zijn dat bij een bcc er een deeltje in het midden van een kubus zit, bij een sc middenin 2 tegenoverstaande zijdes en bij fcc middenin elke zijde.

ekoo

ekoo

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 12:29

Hey daar,

dit is een hele boterham, enkele antwoorden:

- verschil fysisorptie en chemisorptie zit beetje in de woorden zelf: fysische interactie (van der waals) vs chemische interactie met de katalysator

- dit verschijnsel is nodig bij katalyse omdat de interactie tussen reactanten en katalysator nu eenmaal zorgen voor het katalytisch effect (dus de verlaging van de activeringsenergie)

- adsorptie is een exotherm proces

- bcc, fcc en sc zijn kristalstructuren.
bcc (body centered cube = ruimtegecentreerd kubisch) dus op elk hoekpunt vann de
kubus een atoom en dan nog eentje midden in de kubus)
fcc (face centered cube = vlakgecentreerd kubisch) dus op elk hoekpunt vann de
kubus een atoom en dan nog eentje midden op elk vlak van de kubus
sc ken ik niet direct, misschien eens googlen naar crustal structures of zo, ook handig
voor plaatjes

- de getallen wijzen op vlakken in een kristalrooster, helaas is kristallografie al een hele tijd geleden, dus die ga je moeten opzoeken

hoop dat je hiermee wat wijzer wordt

groetjes

en bewerkt: blijkbaar waren we met 2 aan het typen

Veranderd door ekoo, 06 november 2006 - 12:30

Happyjeroen

Happyjeroen

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 12:38

2 weten meer dan ťťn :oops: ...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures