[scheikunde] Massapercentage bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 915

[scheikunde] Massapercentage bepaling

Gegroet!

Doel: Het gehalte calcium onder de vorm van CaCO3 bepalen in marmer.

Berekening: De berekening zelf is waarschijnlijk niet relevant (ze is namelijk juist 8-[ , dus daar ligt het niet aan), natuurlijk moet ik wel vermelden dat er gerekend is met de molmassa van calciumcarbonaat.

ω=101,4%

Volgens mij heeft het te maken met de aanwezigheid van bv CaCl2 in mamer, wat een grotere molmassa heeft. Kan iemand mij een meer verhelderende uitleg geven?

EDIT: CaO is ook aanwezig in marmer, dit heeft een kleinere molmassa dan CaCO3. Als ik nu zeg dat ik het inzicht even kwijt ben, geloof je me dan? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Massapercentage bepaling

Storende stoffen is sowieso een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is de meetonzekerheid. Is de proef wel reproduceerbaar?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Massapercentage bepaling

Ze is zeker reproduceerbaar.

Argumenten (ahum) :oops: :

Ik heb de proef volgens 2 methodes uitgevoerd (een verdringingsmethode met EDTA en een terugtitratie met een overmaat EDTA) telkens 3 maal. De resultaten (het volume dat werd toegevoegd uit de buret) lagen telkens in elkaars buurt (standaarddeviatie) of waren gelijk.

Daarnaast werd de gehele proef nog 12X herhaald (medeleerlingen). Daaruit bleek dat 3 mensen (net) onder de 100% uitkwamen en 1 proef lichtelijk buiten categorie valt. Het ligt dus aan de CaO.

Ik heb al iets geformuleerd:

Theoretisch zou deze waarde onder 100% moeten liggen, maar dat is te verklaren met het feit dat er gerekend is met de molmassa van CaCO3.

Het is echter zo dat in marmer hoogstwaarschijnlijk CaO aanwezig is. De molmassa van deze stof ligt lager dan die van CaCO3. Wat wil zeggen dat er meer deeltjes ( ≡ # mol) CaCl2 kunnen zitten in de afgewogen massa. Zo zijn er dus meer calciumionen in oplossing gebracht dan stochiometrisch werd bepaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Massapercentage bepaling

Bereken het gehalte aan calciumcarbonaat eens in zuivere calciumoxide.

Reageer