Springen naar inhoud

[scheikunde] profielwerkstuk batterij

• Log in om te kunnen reageren

hasan_CF

hasan_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2006 - 13:28

ik doe mn profielwerstuk over elektromchemische cellen/batterij
dit is alleen een erg breed onderwerp, heeft iemamd suggesties
ik zoek een onderwerp waar veel proeven over te doen zijn, ik dacht zelf aan een onderzoek naar welke factoren invloed hebben op de bronspanning van een elektrochemische cel. maar ook misschien iets met oplaadbare batterijen?(ontladingsproeven etc.)

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2006 - 13:44

Bronspanning lijkt me niet de beste, dit wordt namelijk gewoon bepaald door het potentiaalverschil van het redox koppel.

Calafalas

Calafalas

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2006 - 15:22

je kunt misschien zelf een electrocel namaken van chemische stoffen (volgens mij kan het met zout in water :oops: ). die kan je dan opladen.. waarbij de moleculen in ionen splitsen en weer ontladen waarbij ze weer gewone moleculen vormen.
over dit onderwerp is in ieder geval genoeg te vinden... onder andere op Wikipedia

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2006 - 21:13

Dit is wel een erg simpele en niet juiste weergave van een oplaadbare cel. Het is geen molecuul -> ion overgang die de cel bepaalt, maar een koppel van twee redox-halfreacties die netjes gescheiden plaatsvinden.

De spanning is één aspect, maar de kortsluitstroom is misschien eens een ander leuk aspect om te onderzoeken. Twee cellen maken met dezelfde spanning die een heel andere stroom kunnen leveren omdat de interne weerstand verschilt?

m'loes

m'loes

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2006 - 11:07

Wat je anders ook kunt doen is kijken (naar het basisprincipe) van waarom een batterij op een gegeven moment leeg is, en hoe je deze kunt oplaten.

Daar zijn ook gemakkelijke practica voor te vinden. (ik denk dan aan zoutbruggen e.d.)

Het is tenminste zeer belangrijk dat je proeven gaan passen bij hetgene waar je je verslag over gaat maken. Zoek dus als eerste wat informatie. Ga je vooral kijken naar de gewone zink batterij, of naar oplaatbare batterijen. Of ga je kijken naar het recyclen van batterijen.

Aan de hand hiervan kun je gaan kijken wat voor proeven het beste bij jou verslag passen.

Succes ermee!

Henk-Wim

Henk-Wim

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2006 - 14:16

Mijn profielwerkstuk ging over een brandstofcel.
Misschien ook leuk om te doen. Eerst een aantal proeven met een echte brandstofcel en daarna er zelf één maken.
Ik vond het erg leuk.

hasan_CF

hasan_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2006 - 17:39

bedankt voor de reacties

Twee cellen maken met dezelfde spanning die een heel andere stroom kunnen leveren omdat de interne weerstand verschilt?

dit lijkt mij een erg interessant onderwerp en leuk om uit te voeren.
maar de cel levert alleen een spanning, dus als je de weerstanden wilt veradneren moet je bijvoorbeeld twee verschillende voorwerpen aansluiten op de cel?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2006 - 19:24

Nee hoor, de interne weerstand wordt door de constructie van de cel bepaald. Daarin speelt de afstand tussen de elektroden, de eventuele zoutbrug, en het oppervlak van de elektroden een rol. Als je dat allemaal probeert te veranderen zou je moeten zien dat de spanning van de cel daar niet van afhankelijk is, maar de maximale stroom wel!

Je weet hoe je de spanning van de cel moet meten zonder dat er stroom loopt? Een leuke manier om dit experiment in te kleden is het meten van de spanning als functie van de stroom die je de cel laat leveren.

Veranderd door rwwh, 11 november 2006 - 19:25

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures