Zeep maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Zeep maken

Hey!

In navolging van DIT TOPIC had ik nog wat vraagjes over zeep maken.

1. Er wordt in het bovenstaande topic gesproken over KOH en NaOH als base, welke gebruik ik wanneer? Of maakt dat niet uit? Ik neem aan dat je bij de ene kaliumstearaat krijgt als waswerkend deel en bij de andere natriumstearaat?

2. Sommige voorschriften vermelden het gebruik van 2 verschillende vetten in 1 zeep, is dit noodzakelijk?

3. Wat is volgens jullie de beste variabele om mijn proef te doen? Ik doe onderzoek naar de waswerking van zeep, dus ik ga zelf verschillende zepen maken.

Zal ik steeds verschillende vetten gebruiken? of een andere base? etc.

Groetjes en bvd,

Maarten

Berichten: 141

Re: Zeep maken

Er is wel degelijk een verschil tussen KOH en NaOH maar als je ze gebruikt om zeep te maken is het verschil (er is wel een verschil) minimaal.

Als je 2 vetten gebruikt kan dat de kwaliteit van je zeep ten hoede komen maar als je het simpel wil houden kan je ook gerust 1 vet gebruiken.

Berichten: 42

Re: Zeep maken

met kaliumhydroxide verkrijgen we zachte zepen met natriumhydroxide harde. Gebruik geen Al potten om zeep te maken want dan krijg de vorming van Natriummeta-aluminaat of het natriumaluminiumdioxide uw pot zal worden opgepeuzeld.

groeten

Berichten: 5

Re: Zeep maken

Top ik ga aan de slag.

Berichten: 18

Re: Zeep maken

Er werd gevraagd zeep te maken via de snelle methode als volgt:
 
-Meet 23 mL olijfolie af en breng die in een erlenmeyer van 250mL.
-Voeg 20 mL ethanol toe(=solvent om de olie op te lossen) en 20 mL 25% NaOH-oplossing
-Onder voortdurend roeren met een glazen staaf wordt het geheel opgewarmd in een kokend waterbad.
-Blijf continu roeren terwijl de erlenmeyer minstens 20 min in het waterbad zit
-Na zekere tijd krijgt de zeep de consistentie van bruine zeep, wat erop wijst dat de reactie afgelopen is.Je houdt nu een pasta-achtige brei over die bestaat uit glycerol, zeep en een overmaat aan NaOH.
-Koel de erlenmeyer af in een ijsbad
-Voeg 150 ml gesatureerde NaCl-oplossing toe onder hevig roeren om de zeep te doen neerlsaan of 'uitzouten'. Dit proces zorgt ervoor dat de densiteit van de waterige oplossing toeneemt, zodat de zeep kan uitvlokken.
-filter het geheel met een buchner-trechter
-was de neerslag met 100ml ijskoud water
-pers de vlokken in een vormpje
-laat het zepje drogen op een filterpapier
 
Nu heb ik enkele vragen:
 
Wat is uitzouten? Verklaar dit verschijnsel met behulp van een evenwichtsconstante.
 
Wanneer een organisch product (zeep) een zeer hoge oplosbaarheid heeft in water is het moeilijk om dit product hieruit te zuiveren met een goed rendement. Een oplossing hiervoor is het toevoegen van een overmaat reeds deelnemende elektrolyten, in dit geval een NaCl-oplossing. De ionische sterkte van de waterige oplossing zal stijgen door toeging van NaCl en de oplosbaarheid van het organische product zal stevig dalen. Het evenwicht wordt als het ware teruggedrongen door het toevoegen van het elektrolyt. Het water zal de ladingen van de ionen omringen, maar wanneer water op een bepaalde ionische sterkte is, kan water de ionen niet meer omringen en zullen de minst oplosbare producten gaan neerslaan onder kristalvorm en zo verwijderd worden uit het water (hier de zeep).
 
Het lukt me niet om hier een link met de evenwichtsconstante te leggen...
 
Waarom kan de zeep gemaakt via deze methode niet gebruikt worden?
 
Bij het gebruiken van de snelle methode wordt er een grote hoeveelheid base toegevoegd. De olie wordt behandeld met een NaOH-oplossing, waardoor deze saponificatie ondergaan. Hierbij worden glycerol en een lange vetzuurketen -de zeep- gevormd.  Niet alle base zal deelnemen aan de reactie, waardoor er restanten
zullen overblijven in de zeep. 
 
Ik vroeg me af of dit een volledige verklaring is?? Of heeft de toevoeging van de verzadigde NaCl oplossing hier ook nog iets mee te maken?

Reageer