[scheikunde] PH Berekening opgave

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 62

[scheikunde] PH Berekening opgave

Ik heb hier een oefenopgaven gekregen maar ik heb de antwoorden niet. Ik heb de opgaven gemaakt, kan iemand het misschien even nakijken voor mij?

Hoeveel gram KOH moet je toevoegen aan 150 mL 0,250 M HCL opl. om een oplossing te krijgen met een pH = 12,0

Mijn berekening:

1) Reactievergelijking: H3O+(aq) + OH-(aq) --> 2H2O(l)

Met onder H3O+ het tribune ion Cl- en onder OH- het tribune ion K+

2) Ik heb gegeven 150*0,250=37,5 mmol HCl

3) Ik wil PH=12,0 dus dat is [H3O+]=1,0*10-12

4) mmol/mL=M, dus je hebt mmol/150=1,0*10-12

Hier komt uit dat je 1,5*10-10 H3O+ mmol hebt.

5) je hebt overmaat van H3O+ (je oplossing moet basisscher worden) dus een overmaat van 37,5 - 1,5*10-10=37,5 (klopt dit?)

6) Dus je hebt, verhouding 1:1, 37,5 mmol OH- nodig om dat te compenseren. Omgerekend is dat 56,11*0,0375=2,1 KOH(s) in gram.

Klopt dit antwoord en kloppen mijn stappen? Alvast bedankt voor het nakijken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Je stappenplan en methode lijken me in ieder geval prima!

[zift]

Als je dit in een toets zou krijgen zou ik je wel minpunten geven voor het niet noteren van eenheden.

[/zift]
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 62

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Nou, hier op mijn blaadje dat hier voor me ligt, heb ik het wel uitgebreider geschreven :oops: maar ik heb het zo kort mogelijk proberen te schrijven hier op het forum. Ik heb dus een paar dingetjes weggelaten, maar het gaat me om het antwoord. Klopt mijn antwoord, want ik ben al tijden bezig met PH Berekeningen en het gaat langzaam iets beter 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Toch denk ik dat het antwoord niet goed wordt gevonden...

Je rekent vanuit de H3O+-concentratie maar bereken het eens vanuit de OH--concentratie.

pH 12 is een OH--concentratie van 0,01 mol/l.

Je hebt 37,5 mmol KOH nodig om de HCl te neutraliseren. Maar ook nog KOH om daarna naar pH 12 te gaan. Dat is niet veel, maar met 2,1 gram zit je nog steeds op pH ongeveer 7

Ik kom uit op 2,19 g :oops:

Berichten: 62

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Heeft dit te maken met het overmaat wat ik heb? (stap 5) want daar bleef het antwoord gewoon hetzelfde, terwijl er toch wel iets vanaf ging (heel weinig maar er ging wel iets vanaf).

Kan je jouw stappen laten zien hoe je dat precies doet? Want ik heb het via die H3O+ gedaan, maar ik snap niet precies hoe je dat dan doet via die OH-.

Ik snap niet precies hoe je dat doet, want ik reken nu zelf even maar ik kijk toch automatisch naar de H3O+ ipv de OH-. Je hebt ook gekregen dat je 150 mL 0,250 M HCl hebt...daar moet je het dan toch mee berekenen?

//EDIT;

Ik ben even aan de slag gegaan en effe gepruts en ik kwam op 2,19 :oops:

Nou ik eerst heb ik dus gekeken hoe het gecompenseerd werd, dat was dus met 37,5 mmol. Maar je moet nog naar POH=2 en dan krijg je 0,01 M. Dus dat is mmol/mL=M

mmol/150=0,01

mmol=1,5

Dus je hebt in totaal 37,5+1,5=39 mmol nodig.

En dan bereken je het aantal gram en dat is 56,11*0,039=2,188 (dus ongeveer 2,19)

Klopt dit zo wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Helemaal: bij de eerste berekening was je namelijk de extra pH sprong van 7 tot 12 vergeten. Die heb je nu dus door 1,5 mmol erbij op te tellen er wel bij :oops:

Berichten: 42

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

wat betreft de stap die Marjanne gedaan heeft. Ik zie dat er tegenwoordig in de berekeningen van de pH veel met het oxonium ion wordt gewerkt. Zij heeft echter hetzelfde toegepast als ik gedaan heb in de berekening, gewerkt met de pOH en gewoon 14-12= pOH 2 of tewel 0.01 mol per liter.

Berichten: 62

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Maar ik vind het dus wel moeilijk om te weten wanneer ik vanuit de H3O+ moet redeneren en vanuit die OH-...

Berichten: 42

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Ik kan U verstaan, ik heb het hetzelfde voor met het oxonium. Het is blijkbaar de manier waarop het vroeger werd aangeleerd en nu. Blijkbaar is de pOH wat minder populair geworden.

Berichten: 62

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Nou, ik kan dat niet weten van vroeger want ik ben pas een leerling op het 5 VWO en ben 17 :oops:

Ik dacht altijd dat je gewoon hetzelfde antwoord kon krijgen ookal ga je via de oxonium (dat is de OH?). Maar blijkbaar krijg ik als ik het via de OH bereken toch een ander antwoord (ik was iets vergeten te doen bij die H3O)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Oxonium is het H3O+, OH- is gewoon hydroxide.

Berichten: 62

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Oh oke ook goed :oops:

Ik beredeneer meestal altijd via het Oxonium. Pas als er iets basisch is, of als het perse moet dan ga ik via die hydroxide.

Berichten: 168

Re: [scheikunde] PH Berekening opgave

Ikzelf vond het altijd handiger om eerst uit te rekenen hoeveel ik nodig heb om te neutraliseren, dus naar pH=pOH=7 te gaan.

In dit geval bereken ik dus de hoeveelheid zuur, vervolgens weet ik dus hoeveel base ik nodig heb om naar pH 7 te gaan (reageert 1 op 1). Daarna bereken ik hoeveel base het vereist om van pH 7 naar pH 12 te gaan.

Theoretisch kloppen ook de waardes van de cancentratie oxoniumdeeltjes boven de pH 7 niet meer. Dat kregen we op de middelbare school al. (Op de uni mag je zelfs alles vergeten, je begint met een heel ander type berekening, die ook rekening houdt met dissociatie en dergelijke.)

Reageer