verticaal flamberen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

verticaal flamberen

hallo,

ik ben bezig met een werkstuk over aseptische technieken en ik zit met het volgende probleem: Waarom moet je bij flamberen de entoog zo verticaal mogelijk houden?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes

Eva

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verticaal flamberen

Omdat je zo niet alleen het entoog maar het hele staafje steriliseert. Het moet namelijk even volledig witheet worden, niet alleen het oogje.

Berichten: 25

Re: verticaal flamberen

aah dankuwel. het is eigenlijk wel logisch.

ik zit nog met een vraagje, kweet niet of je deze ook kan oplossen:maar wat is het verschil juist als je bij steriliseren vochtige of droge warmte gebruikt. en wat is het verschil dan juist in temperatuur.

Bedankt

Eva

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verticaal flamberen

Mja dat heeft met de gevoelstemperatuur te maken. In een sauna op 50 graden zul jij het warmer vinden dan in de woestijn onder een palmboom waar de omgevingstemperatuur 50 graden is.

Berichten: 2.399

Re: verticaal flamberen

Ben Zeen schreef: aah dankuwel. het is eigenlijk wel logisch.

ik zit nog met een vraagje, kweet niet of je deze ook kan oplossen:maar wat is het verschil juist als je bij steriliseren vochtige of droge warmte gebruikt. en wat is het verschil dan juist in temperatuur.

Bedankt

Eva
Ik denk dat vochtige lucht meer energie kost om op te warmen dan droge lucht, wanneer de toegevoegde energie (door brander) constant blijft zal de temperatuur lager worden.

FsWd heeft wel gelijk dat 50 graden 50 graden is, ongeacht of de lucht koud of nat is.

Berichten: 161

Re: verticaal flamberen

Ik heb geen verstand van bacterien, desalniettePLUS drie vraagjes / opmerkingen;

1. droge lucht draagt slechter warmte over dan vochtige lucht*, vochtige lucht werkt dus in deze efficienter veronderstel ik?

2. als een staafje WITHEET moet worden heb je het over een zodanig hoge temperatuur dat er van vochtigheid eigenlijk geen sprake kan zijn

3. mag ik veronderstellen dat bij LAGE temperatuur sterilisatie er wel een verschil is tussen droge en vochtige warmte? Afgezien van het hele aerobe / anaerobe verschil van bacterien is het toch ook zo dat sommige soorten zich kunnen inkapselen en dan als dood achterblijven TOTDAT ze aan bepaalde condities worden blootgesteld?

* bij vlampijp ketels wordt wel water of stoom ingeblazen in de hete gassen stroom om de warmte overdracht te verbeteren

Berichten: 2.399

Re: verticaal flamberen

Adriaan schreef: Ik heb geen verstand van bacterien, desalniettePLUS drie vraagjes / opmerkingen;

1. droge lucht draagt slechter warmte over dan vochtige lucht*, vochtige lucht werkt dus in deze efficienter veronderstel ik?
Mensen halen nu dingen door de war.

Vochtige lucht van 50 graden bevat meer energie, dus kan een medium beter opwarmen, simpelweg omdat het meer energie bevat.

Wanneer die energie uit een brander moet komen, is de energie toevoer constant, met als gevolg dat vochtige lucht minder warm wordt dan droge lucht.

Reageer