[scheikunde] aantal toetsvragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] aantal toetsvragen

op een toets kreeg ik onder andere de volgende vragen, ik heb mijn antwoord erbij gezet, ik weet niet of t klopt. Dus mijn vraag is of jullie t zouden willen nakijken...

Maak een oplossing met HCO3- 0,005 M. Hoeveel NaHCO3 moet je aanvullen tot 350ml?

mijn antwoord: 1,5 gram

Maak een zoutzuuroplossing 200ml 1M. Een HCL-oplossing is 12 ,1 M. Hoeveel ml moet je hiervan nemen en aanvullen tot 200 ml.

mijn antwoord:17ml (afgerond vanwege de significantie)

Bereken de pH van H2SO4. 2.0x10^-5M

mijn antwoord: pH=4 (ik denk dat dit 4,4 moet zijn i.v.m. de significantie)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] aantal toetsvragen

Tja. Ik heb altijd op school geleerd dat je erbij moet zetten hoe je bij dit antwoord bent gekomen... Dit is dus een onvoldoende.... Het nakijken wordt dan ook een stuk simpeler!

Zou je ook super en sub script willen gebruiken voor de leesbaarheid?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] aantal toetsvragen

Je eerst antwoord weet ik niet zeker, je 2de antwoord kwam ik op 16.54 dus als je afrond is dat 17 jah

en die laatste das te lang geleden.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] aantal toetsvragen

Ik weet niet hoe je het uitgerekend hebt bij de 1e vraag. Maar als het goed is heb je eerst het aantal mol uitgerekend. Dit doe je door 0.005M*0.350 L te doen. Dan heb je dus 0.00175 mol

Dan ga je de molmassa van HCO3 uitrekenen. Dit doe je dus door de molmassa's bij elkaar op te tellen. Afgerond kom je op een molmassa van 61 g/mol

Nu kun je het aantal gram uitrekenen. Dit doe je door 61g/mol * 0.00175 mol te doen. Hier komt bij mij 0.11 gram uit.

Berichten: 266

Re: [scheikunde] aantal toetsvragen

1) 0.147g (significantie 3) tip @ jans molmassa die gebruikt moet worden is 84.01g/mol. Na+ niet vergeten.

2)16.5ml (significantie 3 als we 1M buiten beschouwing nemen anders 2 * 10 ml)

3)4.7 (significantie 2)

Berichten: 42

Re: [scheikunde] aantal toetsvragen

Gezien het zwavelzuur per molecule zwavelzuur 2 protonen levert is het aantal protonen 4*10^-5 en is de pH 4.39 afgerond 4.4

Berichten: 266

Re: [scheikunde] aantal toetsvragen

I verontschuldig mij. Inderdaad 4.4

Reageer