Springen naar inhoud

[Elektriciteit] Leidse fles


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Gieter

    Gieter


  • >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2005 - 17:34

Ik wil een paar Leidse flessen maken. Daarvoor wil ik aan de binnenkant van een aantal "flessen" een metaallaagje hebben.
Weet iemand hoe ik dat metaallaagje aan de binnenkant van die flessen krijg, of waar ik kan vinden hoe ik dat moet doen? :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

JanMeut

    JanMeut


  • >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2005 - 22:14

Wat dacht je van aluminiumfolie...
β-Damascenon en maneschijn

#3

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2005 - 23:41

Aluminiumfolie lijkt mij ook het handigst. mocht je dit perse niet willen dan heb ik hier nog een omslachtige manier:

Zet door een blok mataal in de fles. en jaag er een enrome hoeveelheid stroom door heen zo dat het opgloeid. (lampje) nu gaat het verdampen en condenseerd op de fles wand. en zo krijg je een metaal laagje.
Het werkte ook zo bij een fiets lampje van me.

(ik vraag me af waarom dit niet eerst smolt)

#4

Gieter

    Gieter


  • >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 10:17

Aluminiumfolie heb ik al gedaan en ook een zoutoplossing, dat werk uitstekend maar ziet er niet zo mooi uit. Aangezien ik het er zo authentiek mogelijk wil laten uitzien ben ik dus op zoek naar een omslachtige manier, op de middelbare school hebben een keer iets gedaan met chemie waardoor je in een reageerbuisje een metaalllaagje kreeg. Ik weet alleen niet meer wat.
Dat condenseren is wel een oplossing dus misschien kan ik dat proberen.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2005 - 11:58

3 methoden om spiegels te maken:

Voor het maken van goede spiegels wordt een laagje zuiver zilver aangebracht op een glas≠plaat. Dit kan door het neerslaan van zilver uit een (complexe) zilverzout≠oplos≠sing, door het toe≠voe≠gen van een reduc≠tiemid≠del of door verwarming en door opdampen in vacuŁm.

Misschien op deze wegen verder zoeken naar een uitvoerbare oplossing? Het werkt waarschijnlijk ook wel met minder dure metalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6


  • Gast

Geplaatst op 19 november 2005 - 13:09

Is dat niet galvaniseren dat je bedoelt ? Bij een galvanische cel (primitieve batterij) gaan de metaalatomen op een andere metaal gaan. Het is al twee jaar geleden dat ik het heb gedaan op school maar het heeft iets met redox te maken. Ik weet nog dat de leraar zei dat ze het zo deden om een beschermend laagje te maken.

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2005 - 13:36

Gast schrijft:

Is dat niet galvaniseren dat je bedoelt ?

een gevonden definitie van galvaniseren:

Galvaniseren is het opbrengen van metaallagen langs chemische of elektrolytische weg.

Als deze definitie juist is, dan valt het opdampen dus niet onder galvaniseren, de andere twee genoemde methoden van spiegels maken wel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

Gieter

    Gieter


  • >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 16:02

Mijn dank :roll: Met behulp van wat steekwoorden uit jullie teksten heb ik het gevonden op Google.

Quote: Protocol glas verzilveren

1. Neem een reageerbuis en vul deze met ongeveer 3 ml van een zilvernitraatoplossing. Voeg aan deze oplossing een aantal druppels natronloog toe terwijl je de oplossing omschudt. De oplossing krijgt nu een troebele bruine kleur. Druppel aan deze oplossing verdunde ammonia bij tot de oplossing weer helder is.
2. Pak nu een andere reageerbuis en vul deze met ongeveer 5 ml demi water. Voeg hieraan een mespuntje druivensuiker toe.
3. De verkregen oplossingen moeten nu aan elkaar toegevoegd worden.
4. Vul nu een hoog bekerglas met ongeveer 400 ml demiwater en stop hier de reageerbuis met de verkregen oplossing in.
5. Zet dit bekerglas op een driepoot boven een vlam en verwarm het water tot het kookt.
6. Wanneer er een zilverspiegel verschenen is, haal de reageerbuis uit het bekerglas en spoel het ongeveer 3 keer om met demi water.
Het glas is nu verzilverd.

Daar red ik het wel mee
Eva en Merel ook bedankt
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2005 - 16:10

Even een open deur intrappen: :roll: Voor die Leidse fles moet je de buitenkant ook verzilveren, zonder dat de twee metaallagen met elkaar in contact komen.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

Gieter

    Gieter


  • >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 17:41

Klopt als een bus natuurlijk, daarvoor kan ik hetzelfde proces hanteren maar ik heb daar een dun filmpje koperfolie voor gebruikt. Dat kan ook in de fles, dat heb ik geprobeerd maar dat ging niet zonder het te verfrommelen. Aan de buitenkant lukte dat beter.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

#11

R.Witteman

    R.Witteman


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 14:33

Euhm, ik heb eigenlijk nog nooit van een leidse fles gehoord.

Wat is dat eigenlijk? :roll:

#12

benny

    benny


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 14:38

Euhm, ik heb eigenlijk nog nooit van een leidse fles gehoord.  

Wat is dat eigenlijk?


Ja voor de nope's svp een kleine uitleg!

#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2005 - 14:41

Een leidse fles is eigenlijk het prototype van de condensator.

zie: http://nl.wikipedia....iki/Leidse_fles

mooier dan hier uitgelegd kan ik het toch niet uitleggen...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

michielb

    michielb


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 19:58

Wat dacht je van aluminiumfolie...


Hoe wil je dat aluminium folie aan de binnen kant van de fles krijgen dan???

mvg. michiel

#15

*_gast_zeeman_*

  • Gast

Geplaatst op 18 februari 2006 - 20:41

Neem een gewone fles.Beplak de buitenkant met aluminiumfolie.Doe wat keukenzout (NaCl) in de fles en vul ze tot boven met water.Nu een kurk er op waar een koperdraad doorgeen steekt.Het aluminium en het water zijn je electroden en het glas het dielectricum.Moeilijk kan natuurlijk ook.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures