[scheikunde] chromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] chromatografie

Hoi,

Normaal hadden we vandaag een practicum over het scheiden van de kleuren:

zwart, blauw, groen en rood. Maar vandaag was ik niet op school omdat ik ziek was en maandag moeten we ons practicum indienen.

Zou iemand mij kunnen helpen in welke kleuren scheiden?

Zwart:

Blauw:

Groen:

Rood:

Merci

Berichten: 19

Re: [scheikunde] chromatografie

Hoihoi,

Wat moet je scheiden dan? Zitten die kleuren door elkaar in een potje? Of moet je de componenten van iedere kleurstof apart scheiden?

Wat voor chromatografie hebben je mede studenten toe moeten passen?

groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] chromatografie

Deze vraag kun je eigenlijk niet zo beantwoorden.

Groen kan bijvoorbeeld uit enkel een groene kleurstof bestaan, maar net zo goed uit een mengsel van een gele en een blauwe kleurstof.

Zwart is in het algemeen wel een mengsel van verschillende kleuren.

Je kunt het beste een klasgenoot vragen wat hij/zij heeft waargenomen bij het chromatografie experiment.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] chromatografie

Het zijn de kleuren van een bepaald soort stiftje,

maar als je zegt dat de mengsels niet altijd hetzelfde zijn, dan zal ik wel 's ochtends overschrijven van een klasgenoot. (alhoewel ik dat niet graag doe).

Toch bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] chromatografie

Het verschil tussen overschrijven van een mede-student en overschrijven van een forum lijkt me minimaal..... Misschien heeft iedereen andere stiftjes gekregen? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] chromatografie

Mja als je je gewoon voor die dag hebt ziekgemeld is er volgens mij niets aan de hand. :oops:

Berichten: 168

Re: [scheikunde] chromatografie

Ik denk dat jullie gewoon chronatografie over katoen of papier met ethanol uitvoeren... Zwart scheidt dan in de drie primaire kleuren, rood, geel en blauw. De rest kun je op je vingers uittellen. Rood blijft rood, blauw blijft blauw en groen wordt geel en blauw.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] chromatografie

Zo eenvoudig is dat dus niet. Dit geldt wel voor de inkt die in een printer wordt gebruikt, maar in een viltstift worden heel andere pigmenten gebruikt.

Berichten: 168

Re: [scheikunde] chromatografie

Ik zal het eens proberen. Eerst zien, dan geloven, hoewel ik je steeds meer op je woord ga geloven, rwwh.

Reageer