Proefje draait uit op ontploffing

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Proefje draait uit op ontploffing

Quote vanaf deze link.

Proefje draait uit op ontploffing

Door RICHARD VERSTEGEN


DELFT - Het was een proef waar de vier vwo-leerlingen Lucas, Pieter, Ric en Eric zelf om hadden gevraagd;


Afbeelding

Drie vwo-scholieren van het Stanislas raakten door de ontploffing gewond. FOTO PETER VAN ZETTEN


ze wilden iets "klapperigs" bedenken voor de Stanislasdag. Op deze dag doen de leerlingen aan sport en spel en geven ze ook demonstraties. Hun scheikundeleraar wist wel iets en het viertal ging woensdagmiddag onder begeleiding aan de slag.


Het idee was om de stoffen kaliumchloraat, zwavel en rode fosfor te mengen. Daardoor zou een goedje ontstaan dat bij ontvlammen een effect van dansende vonkjes en klappertjes zou geven. Maar in plaats van te wachten op hun leraar, die zich net had omgedraaid om de noodzakelijke ethanol te pakken, gingen ze met de droge ingrediënten aan de slag. En daarmeemaakten ze een explosief mengsel. Het gevolg: een flinke ontploffing en drie lichtgewonden.


,,De jongens hadden moeten wachten tot de leraar de ethanol had toegevoegd,"" legt directeur Fons Loogman uit. De alcohol zorgt er namelijk voor dat er een onschadelijk papje ontstaat waardoor de grondstoffen niet in brand vliegen. Zonder deze vloeistof is de rode fosfor bij wrijving zeer licht ontvlambaar. Ook kaliumchloraat is niet zonder risico"s.


,,Het zijn helemaal geen wilde jongens,"" benadrukt Loogman. ,,Het zijn vwo-leerlingen die juist heel goed in scheikunde zijn. De Arbeidsinspectie zal een onderzoek instellen en onze eigen Arbodienst ook.""


Arbo-technisch zijn de leerlingen namelijk ook werknemers. ,,Dat het allemaal met een sisser is afgelopen wil niet zeggen dat het had mogen gebeuren,"" stelt de directeur nadrukkelijk.


Loogman wijst erop dat er op school wat gevaarlijke stoffen betreft zeer strenge regels zijn omtrent opslag, gebruik, afvoer en toezicht.


,,Ik ben vanmorgen nog bij de afdeling geweest. Wij houden ons strikt aan de regels, omdat we werken met andermans kinderen. Dat is een zware verantwoordelijkheid die wij zeer serieus nemen.""


Dat er desondanks toch iets is misgegaan, is zeer betreurenswaardig, stelt Loogmans.


,,Wij horen graag van de inspectie of we iets fout hebben gedaan, want dan zullen we meteen maatregelen nemen.""
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 857

Re: Proefje draait uit op ontploffing

En dat zijn de jongens die "goed" in scheikunde zijn :oops: ...sukkels

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Geen goede voorbereiding; zoals het opzoeken van veiligheidsregels en een eventueel proefvoorschrift... Ik wil echt niet weten wat die school dan verder te bieden heeft :oops:

Berichten: 168

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Om je maar niet af te vragen wat ze daar voor de klas zetten Afbeelding . Zelfs met ethanol is deze proef nog gevaarlijk! :oops: Die leraar zou beter moeten weten!

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Dat deze proef van de leraar kwam 8-[ . Kaliumchloraat en fosfor alleen al kan uitzich zelf ontbranden.. Nog niet eens gesproken over de combinatie kaliumchloraat en zwavel :oops: . Zelfs ik had me zo nog wel betere experimenten kunnen bedenken ;) .

Berichten: 2.337

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Die rechtse (half in beeld) ziet er echt wel grappig uit. (huilt hij?)


EDIT: die linkse eig ook wel :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Die school of die leerkracht kan daar niet aan doen dat zoiets gebeurd, in een labo heb je nu eenmaal verantwoordelijkheden. Er staan in ons labo ook gevaarlijke producten, je moet daarom niet zonder te weten wat je doet zomaar iets mengen. Die gasten zouden dat toch wel moeten weten.


Die linkse ziet der inderdaad wel grappig uit 8-[ :oops:

Berichten: 2.399

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Ik ben van mening dat dit geen VWO proeven zijn. Wat is "goed" zijn in scheikunde? Theoretisch goed? Goed in de 10 scheikunde proefjes die iemand tot dan toe nog maar gedaan heeft? :oops:

Berichten: 274

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Nu hebben de labjassen ook een kleurtje erbij in plaats van dat witte :oops:


Ik snap het niet van die leraar dat hij dit soort proeven liet doen. Bij ons werd je bij wijze van spreken al bijna geschorst als je over dit soort dingen begon.

Berichten: 2.337

Re: Proefje draait uit op ontploffing

VWO is dat in belgië Technisch onderwijs?

Berichten: 141

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Bij ons op school werd fosfor eens gecontroleerd in brand gestoken. Het is namelijk indrukwekkend om een stof te laten ontbranden bij zo'n lage temperatuur.


[!] Maar niemand haalde het in zijn hoofd om er dan een sterke oxidator zoals kaliumchloraat aan toe te voegen [!] :oops:


gemakkelijke ontbranding en deze verbranding bevorderen...van op een afstand en buiten het gebouw is het minimum van veiligheid die noodzakelijk is.


De leerkracht scheikunde zou beter moeten weten. 8-[ .


De ethanol kan ervoor zorgen dat het goedje niet onploft maar dat doet niks aan de brandveiligheid die met deze chemicaliën juist heel goed moet gecontroleerd worden.

Berichten: 3.145

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Rub, jij haalt rode en witte fosfor door elkaar. Rode fosfor ontbrandt echt niet zomaar hoor. Dat moet toch echt aangestoken worden en daarvoor is een temperatuur nodig van pakweg 250 oC.


De mix rode P/KClO3 is wel extreem gevoelig in droge toestand en ik vind het inderdaad nogal stom van de leraar dat hij die jongens (die dit blijkbaar niet wisten) zomaar alleen liet met die chems. Die jongens kun je dit niet aanrekenen, ik kan me heel goed voorstellen dat ik ook al vast was begonnen met voorbereidingen, dat is toch vrij natuurlijk gedrag, toch??


Zelf heb ik dit droge mengsel (Armstrong's mix) wel eens gemaakt, maar dan slechts 50 mg, omdat ik wist van het gevaar, en ik ben toen geschrokken van de gevoeligheid, bij het mixen ging de boel al af. Met die 50 mg gebeurde er verder echter niets ernstigs.

Berichten: 2.399

Re: Proefje draait uit op ontploffing

VWO is dat in belgië Technisch onderwijs?
Ik weet niet wat het in belgie betekend, maar in nederland staat het voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, zegmaar de hoogste middelbare school variant.

Berichten: 162

Re: Proefje draait uit op ontploffing

VWO is vergelijkbaar met humaniora modern (in Nederland: atheneum) of humaniora klassiek (in Nederland: gymnasium). Alhoewel het verschil soms moeilijk uit te leggen is. in Vlaanderen wordt de naam atheneum vaak gebruikt voor een bepaald type school. Het is dus zeker geen technisch onderwijs (in Nederland komt dat ongeveer overeen met de vroegere LTS/MTS en in zekere mate ook met het huidige VMBO-systeem).

Berichten: 141

Re: Proefje draait uit op ontploffing

Rub, jij haalt rode en witte fosfor door elkaar. Rode fosfor ontbrandt echt niet zomaar hoor. Dat moet toch echt aangestoken worden en daarvoor is een temperatuur nodig van pakweg 250 oC.

Schreef ik rode fosfor :oops:


De volgende keer vermeld ik dat het over witte fosfor gaat om verwarring als deze te vermijden. 8-[

Reageer