[scheikunde] procentuele extinctiecoëfficiënt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] procentuele extinctieco

Heey ik kom niet uit de volgende vraag:

De procentuele extinctiecoëfficiënt (ε 1%) geeft aan wat de extinctie is wanneer met "n 1% oplossing maakt. Deze term wordt veel in de eiwitchemie gebruikt.

De ε 1%, 279 nm van albumine is 6,67.

Hoeveel ml 10% albumineoplossing moet men in een 50 ml kolf (wordt aangevuld met dest) pipetteren zodat deze oplossing een extinctie van 0,9 heeft.

L = 1 cm

Zelf zat ik te denken aan het volgende:

10% albumineoplossing --> ε 10% = 10 * 6,67 = 66,7

E = ε * l * c

0,9 = 66,7 * 1* c

c = 0,9 / 66,7 = 0,0134.... mol / L

en verder kom ik dus niet :oops:

Wie kan mij helpen?

Mvg,

Sonny

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] procentuele extinctieco

Waarom zet je er ineens mol per liter bij? Ik denk dat je een heel eind komt als je bij alle stukken van de berekening de eenheid erbij zet.

Re: [scheikunde] procentuele extinctieco

de wet van Lambert en Beer:

E = ε * l * c

E = extinctie (dimensieloos)

ε = procentuele extinctiecoëfficiënt (??)

l = weglengte cuvet (cm)

c = concentratie (%)

had dus niet aan gedacht dat c voor eiwitten in procenten was in plaats van mol/L

E = ε * l * c

0.9 = 66.7 * 1 * c

c = 0,9 / 66,7 = 0,0134... % ??

50 * 0.0134.. = 0.67 ml ??

zoiets??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] procentuele extinctieco

De uiteindelijke waarde lijkt me inderdaad het bedoelde antwoord maar je berekening is niet helemaal goed: Je zet als ε op een bepaald moment 66,7 neer, maar dat is niet waar, die is gegeven als 6,67.

Hoe kan het wel: E = ε * l * c, bekenden invullen: De gewenste situatie is 0,9 = 6,67 cm-1%-1 * 1 cm * x %, en hieruit volgt x = 0.135. Om 50 ml 0.135 % oplossing te krijgen heb je dan inderdaad 0.675 ml 10% oplossing nodig. Een klein probleem is dat je de eenheid van de specifieke extinctie in de opgave niet helemaal compleet hebt gegeven; ik heb hier moeten aannemen dat die ook per centimeter is.

Je kunt het berekenen van dit soort waarden minder speculatief maken door werkelijk alle eenheden in de formules mee te nemen. Dus als je een snelheid wilt uitrekenen zet je niet neer 8 / 4 = 2 m/s, maar 8 m / 4 s = 2 m/s. En natuurlijk kom je tot die oplossing door ook de eenheden uit te rekenen. Dat voorkomt problemen als je even een denkfout maakt. Je schrijft dan niet 4 s / 8 m = 0.5 m/s maar 4s/8m = 0.5 s/m en dan zie je zelf aan de eenheid dat je het fout gedaan hebt. [of 8 voet / 4 minuten, en dat is ook geen 2 m/s....]

Re: [scheikunde] procentuele extinctieco

Heey

had bij een andere topic gelezen dat als ε 1%=6,67 dat dan ε 2%= 2*6,67 en dus ε 10%=10*6,67=66,7
Een klein probleem is dat je de eenheid van de specifieke extinctie in de opgave niet helemaal compleet hebt gegeven; ik heb hier moeten aannemen dat die ook per centimeter is.
Zo heb ik de opgave gekregen dus meer info heb ik ook niet :oops:

Ik kon ook nergens in de theorie die we erbij hadden gekregen wat de eenheid is van ε dus ga ik ook maar uit van %-1cm-1

Maar de uitkomst is dus wel 0,67 ml toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] procentuele extinctieco

De uiteindelijke waarde lijkt me inderdaad het bedoelde antwoord
Dat schreef ik dus al.

De extinctie die overeenkomt met die verschillende concentraties kun je zo vermenigvuldigen, maar als je kijkt naar de wet van Lambert-Beer zie je dat wat je uitrekent niet ε is, maar ε.c ofwel E/l ! ε is een stofconstante, onafhankelijk van de concentratie.

Re: [scheikunde] procentuele extinctieco

heey nog bedankt voor je hulp he

Reageer