vacuum kostprijs

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 97

vacuum kostprijs

kent iemand wat links ivm de kostprijs van vacuum. Is het bvb goedkoper om met perslucht en venturies te werken of zijn speciale vacuumpompen goedkoper?

Het gaat hier over industriele toepassingen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vacuum kostprijs

Als je het hebt over vacuum met perslucht en venturi, wat versta je dan eigenlijk onder vacuum??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: vacuum kostprijs

@ Jan:

met venturi en perslucht creëer je onderdruk. Hij vraagt zich dus af of het goedkoper is om met perslucht een onderdruk te maken, of om iets vacuum te zuigen.

OnTopic: ik heb geen idee wat goedkoper is.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vacuum kostprijs

Dat je met een venturi en perslucht een onderdruk kan maken in een vat voor de venturi, dat snap ik. :roll: Maar een serieus vacuum? Omdat TS zelf met die venturi aankwam, vraag ik me dus in eerste instantie af, wat bedoelt TS met vacuum :P

druk nulkommaverwaarloosbaar of druk nulkommanogwat? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 97

Re: vacuum kostprijs

tis maar voor pakjes ed op te zuigen dus een -0.9bar volstaat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vacuum kostprijs

Met de perslucht-venturi zal je druk in ieder geval in het begin sneller dalen dan met een plunjerpompje. Maar eerlijk gezegd geen idee of die 0,1 atm bereikt gaat worden. Maar als je pakjes moet gaan oppakken, war naar ik aanneem een heleboel pneumatiek bij komt kijken, is het dan niet én sneller én goedkoper om hiervoor een grote zuiger in te schakelendie, zodra de zuignap op het pakje ligt aangesloten, een grotere inhoud heeft dan 10 x de inhoud van onbelaste zuignap plus verbindingsslangen?

voorbeeld: onder de zuignap bevindt zich, zodra hij op het pakje ligt, 0,8 L lucht. In de slangen etc naar de zuiger nog eens 0,2 L (dat is al heel wat voor pneu-slangetjes). De zuiger zelf heeft uitgeschoven een maximale inhoud van inhoud van 10 liter en staat ingeschoven (0 L)schuif de zuiger uit, volume zuignap wordt bijna 0,, volume slangetjes nog steeds 0,2 L, volume zuiger 10 l, 1 liter lucht in 10,2 L volume betekent druk <0,1 atm.

Je kunt het opzuigen en weer loslaten dan ook heel mooi en makkelijk in de rest van je behandeling (verplaatsen) inregelen.

Als je aansluiting tussen zuignap en pakketje niet mooi luchtdicht kan zijn, kun je alsnog overwegen om parallel aan je zuiger een plunjerpompje mee te laten trekken. De zuiger geeft de oppaksnelheid, het pompje hoeft niets meer te doen dan alleen "vasthouden"door de lekkages af te voeren.

Qua energierekening moet dit in ieder geval véél goedkoper zijn dan continu die grote hoeveelheden perslucht door die venturi te jagen. En minder lawaaiig ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 97

Re: vacuum kostprijs

een 10 liter zuiger is vrij groot en veel te traag om 40 x per minuut een lipstiftpakje te verplaatsen als die verplaatsing op 0.25 sec moet gebeuren

denk ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vacuum kostprijs

Ja, dat wel. Maar voor een lippenstiftpakje heb je ook geen 10 liter zuiger nodig. Toen ik pakketjes las dacht ik meer aan postpakketjes of zo. Nu is duidelijk dat we niet over grote volumes lucht per pakje gaan praten.Voor dat soort kleine pakketjes is de zuiger van een plunjerpomp waarschijnlijk al een heel eind in de goede richting.

De hamvragen zijn:

- hoe zwaar is het pakketje

- wat is de oppervlakte (van de bovenzijde) van het pakje dat je op wil pakken

- hoe ruw/glad is die bovenzijde

- hoeveel tijd is er om het op te pakken, resp hoelang moet het vastgehouden worden, resp in hoeveel tijd moet het weer losgelaten worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer