Springen naar inhoud

Azijnzuur + Dettol reactie

• Log in om te kunnen reageren

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2006 - 20:07

Ik las net op het internet dat er een heel sterk zuur ontstaat bij een reactie met dettol en azijnzuur. klopt dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2006 - 20:17

Volgens wikipedia is dettol 4-chloor-3,5-dimethylfenol. Het lijkt me sterk dat dat met azijnzuur iets geeft dat een sterker zuur zou vormen.... Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2006 - 20:55

Ik ga het eens uitvoeren zo gevaarlijk lijkt mij deze test niet :oops:

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2006 - 23:05

Ik denk niet dat je iets interessants krijgt als je deze twee stoffen mengt. Dettol is een verdunde oplossing in water (pakweg 5%) en azijn ook (ca. 4%). Ik denk dat er helemaal niets gebeurt, behalve dan dat de stoffen mengen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2006 - 01:12

Ik denk niet dat je iets interessants krijgt als je deze twee stoffen mengt. Dettol is een verdunde oplossing in water (pakweg 5%) en azijn ook (ca. 4%). Ik denk dat er helemaal niets gebeurt, behalve dan dat de stoffen mengen.

Dat denk ik ook. Het mengsel is op zijn hoogst een antibacteriŽel ontkalkend schoonmaakmiddel.

Wanneer je de twee pure stoffen zou mengen zou je door het onttrekken van water uiteindelijk de di-ester van azijnzuur en het difenol krijgen. Maar ook dat is zeker geen (sterk) zuur.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 10:41

Ik heb het uitgetest en het werd direct wit.
Het is precies melk.
Maar dan zal dat wel het mengsel zijn.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 11:57

Die dettol, die jij gebruikt bevat naast de ontsmettende stof vast nog andere stoffen, die door het zuur uitvlokken.

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 14:17

Het fenomeen is vergelijkbaar is met het toevoegen van water aan Pastis of Raki (anijslikeur). Door toevoegen van water verlaagt de oplosbaarheid van het aanwezige pijnnaaldenolie (Pini Aetheroleum), waardoor een fijne dispersie ontstaat, die je ziet als een melkachtige emulsie. Niks chloorxylenol of azijnzuur die met elkaar reageren tot een gevaarlijk zuur.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 20:13

Ok, dank u voor de uitgebreide uitleg. :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures