Azijnzuur + Dettol reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

Azijnzuur + Dettol reactie

Ik las net op het internet dat er een heel sterk zuur ontstaat bij een reactie met dettol en azijnzuur. klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Azijnzuur + Dettol reactie

Volgens wikipedia is dettol 4-chloor-3,5-dimethylfenol. Het lijkt me sterk dat dat met azijnzuur iets geeft dat een sterker zuur zou vormen.... Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Berichten: 2.337

Re: Azijnzuur + Dettol reactie

Ik ga het eens uitvoeren zo gevaarlijk lijkt mij deze test niet :oops:

Berichten: 3.145

Re: Azijnzuur + Dettol reactie

Ik denk niet dat je iets interessants krijgt als je deze twee stoffen mengt. Dettol is een verdunde oplossing in water (pakweg 5%) en azijn ook (ca. 4%). Ik denk dat er helemaal niets gebeurt, behalve dan dat de stoffen mengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Azijnzuur + Dettol reactie

Ik denk niet dat je iets interessants krijgt als je deze twee stoffen mengt. Dettol is een verdunde oplossing in water (pakweg 5%) en azijn ook (ca. 4%). Ik denk dat er helemaal niets gebeurt, behalve dan dat de stoffen mengen.
Dat denk ik ook. Het mengsel is op zijn hoogst een antibacteriëel ontkalkend schoonmaakmiddel.

Wanneer je de twee pure stoffen zou mengen zou je door het onttrekken van water uiteindelijk de di-ester van azijnzuur en het difenol krijgen. Maar ook dat is zeker geen (sterk) zuur.

Berichten: 2.337

Re: Azijnzuur + Dettol reactie

Ik heb het uitgetest en het werd direct wit.

Het is precies melk.

Maar dan zal dat wel het mengsel zijn.

Berichten: 3.145

Re: Azijnzuur + Dettol reactie

Die dettol, die jij gebruikt bevat naast de ontsmettende stof vast nog andere stoffen, die door het zuur uitvlokken.

Berichten: 162

Re: Azijnzuur + Dettol reactie

Het fenomeen is vergelijkbaar is met het toevoegen van water aan Pastis of Raki (anijslikeur). Door toevoegen van water verlaagt de oplosbaarheid van het aanwezige pijnnaaldenolie (Pini Aetheroleum), waardoor een fijne dispersie ontstaat, die je ziet als een melkachtige emulsie. Niks chloorxylenol of azijnzuur die met elkaar reageren tot een gevaarlijk zuur.

Berichten: 2.337

Re: Azijnzuur + Dettol reactie

Ok, dank u voor de uitgebreide uitleg. :oops:

Reageer