adrenerge effecten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

adrenerge effecten

Ik heb een vraag en weet deze vraag eigenlijk nergens anders te vragen. Dus doe ik het hier maar. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik houd een werkstuk over cafeïne en nu staat er op deze site dat cafeïne adrenerge effecten heeft. Adrenerge komt van adreline. Maar betekent dit nu dat bij inname van cafeïne er adrenaline in het lichaam wordt aangemaakt of betekent het dat cafeïne dezelfde effecten heeft als adrenaline?

Berichten: 62

Re: adrenerge effecten

Ik las hier dat Adrenerge α- en β-receptoren van het lichaam zijn. Volgens mij is dit meer een Biologie vraag dan een chemie vraag.

Ik dacht dat caffeine werkt om de bloeddruk te verhoegen en dus worden bepaalde functies in het lichaam verwekend.

Dit heeft met hormonen en hormonen receptoren te maken denk ik.

Hopelijk heeft iemand anders (meer geleerd dan ik Afbeelding ) op dit forum een antwoord voor je.

sucess!

Re: adrenerge effecten

Cafeïne kan op de adrenerge receptoren aangrijpen en daardoor soortgelijke reacties oproepen als de daarvoor bedoelde lichaamseigen stoffen zoals inderdaad adrenaline en noradrenaline en veroorzaakt dan een reactie die leidt tot vecht of vluchtgedrag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenergic_receptor

Reageer