pH buffer invloed enzym/extinctie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

pH buffer invloed enzym/extinctie

Vorige week heb ik een meting gedaan met het enzym Alanine Amino Transferase en verschillende pH's van een fosfaatbuffer. Hierbij is de ΔA/min bepaald.

De enzymactiviteit verloopt met een buffer met pH 7,4 onder 'gestandaardiseerde omstandigheden'. Moet ik hierbij denken aan de relatie met hoe ALAT in het lichaam werkt.

Ik begrijp niet welke conclusie ik kan trekken uit de gevonden de ΔA/min bij de verschillende pH's.

Berichten: 2.399

Re: pH buffer invloed enzym/extinctie

Wat als je een groot verschil hebt in absorptie, zou het enzym dan actiever zijn of juist niet. Wat als er geen verschil in absorptie optreedt, zet je enzym dan nog substraat om? Zou het dan nog werken?

Berichten: 5

Re: pH buffer invloed enzym/extinctie

ah, dus dan zou de omzetting van de aminogroep van alanine naar 2-oxoglutaraat niet meer of minder goed plaatsvinden.

De ΔA/min wordt juist groter bij toenemende pH, dit kan een fout in de meting zijn...

even hardop denk..

Een grotere ΔA/min staat voor meer omzetting NADH->NAD+, dus een hoger U/l.

maar waarom is pH 7,4, dan de 'optimale' pH...dat begrijp ik nog steeds niet

Berichten: 2.399

Re: pH buffer invloed enzym/extinctie

Heb je pH`s hoger dan 7.4 gebruikt en toen meer enzym activiteit gevonden? Dan is 7.4 volgens jouw metingen niet de optimum pH.

Re: pH buffer invloed enzym/extinctie

De Alanine Amino Transferase wordt tegenwoordig onder IFCC aanbevelingen uitgevoerd waarbij de condities bij het opstellien van de aanbevelingen op basis van een deskundigen werkgroep zijn vastgesteld.

De pH van 7,4 zal inderdaad zijn gekozen omdat het de fysiologisch pH van het lichaam is maar de reden van de aanbevelingen was pragmatisch namelijk om te zorgen dat de uitslagen van verschillende laboratoria vergelijkbaar zouden zijn.

Bij de overplaatsing van een patient van het ene naar het andere ziekenhuis zouden geen verkeerde interpretaties meer kunnen onstaan doordat er verschillende methoden werden gebruikt met wel dezelfde eenheid.

Berichten: 5

Re: pH buffer invloed enzym/extinctie

Ik heb idd hogere extincties gevonden bij pH 8 en pH 10.

Bij pH 2 had ik een uitschieter, vanaf pH 4 liep het op. Waarschijnlijk zijn meer metingen nodig om een optimum pH te bepalen, maar dat is niet mijn doel.

Ik had wel verwacht, omdat pH 7,4 als optimale pH was gegeven hier ook de hoogste extinctie te vinden.

Reageer