Springen naar inhoud

[scheikunde] thalidomide

• Log in om te kunnen reageren

MarjoleinV

MarjoleinV

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 16:10

Hallo,
ik moet een huistaak maken over thalidomide.
ik moet de structuurformule tekenen van de beide moleculen ( dus van het gewoon + het spiegelmolecule = slecht). Kan iemand mij die geven want ik kan er echt niet aan uit!
Groetjes Marjolein :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2006 - 17:12

Wilipedia (engels)

http://en.wikipedia....iki/Thalidomide

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2006 - 21:34

Dat verhaal over de twee stereo-isomeren waarvan er ťťn slecht zou zijn is zeer omstreden.

Lees ook maar eens Thalidomide op Wikipedia

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2006 - 08:21

Hallo,

De goede vorm (in jouw ogen) van Thalidomide is een slaapmiddel en realtief ongevaarlijk.
De slechte vorm van Thalidomide is zťťr schadelijk voor het ongeboren kind / zwangere vrouwen, want Softenon-Kinderen (Softenon® was de handelsnaam in NL) hadden slechte / misvormde / missende ledematen. Hedendaags wordt deze slechte vorm als medicijn tegen Lepra ingezet en reeds getest als mogelijke anti-kanker medicijn.

Gegroet,
OMS

LINK --> Thalidomide bij Chemieforum

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2006 - 18:40

cipherIX, heb je gelezen wat ik schreef? Dat hele verhaal is zeer omstreden. Hoe weten ze nou welke van de twee varianten teratogeen is, als de stof na toediening aan een proefdier onmiddellijk racemiseert?

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2006 - 09:43

Geplaatste afbeelding ... ;) ... ;) ... :P ... Geplaatste afbeelding ... :oops: ...

@ RWWH - je hebt volledig gelijk; ik had het zelf beter doorlezen moeten (diep-schaam) ... heb een beetje verder gezocht en een goed (weer Duitstalig) artikel gevonden (die ik dan gelezen heb), waarin ook staat waarom we (allen, of toch enkelen) denken aan het goede of slechte Thalidomide ...

Gegroet,
OMS

nieuwe link: Thalidomid (neues Artikel) 8-[

Veranderd door cipherIX, 14 november 2006 - 09:44

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures