[scheikunde] thalidomide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] thalidomide

Hallo,

ik moet een huistaak maken over thalidomide.

ik moet de structuurformule tekenen van de beide moleculen ( dus van het gewoon + het spiegelmolecule = slecht). Kan iemand mij die geven want ik kan er echt niet aan uit!

Groetjes Marjolein :oops:


Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] thalidomide

Dat verhaal over de twee stereo-isomeren waarvan er één slecht zou zijn is zeer omstreden.

Lees ook maar eens Thalidomide op Wikipedia

Berichten: 181

Re: [scheikunde] thalidomide

Hallo,

De goede vorm (in jouw ogen) van Thalidomide is een slaapmiddel en realtief ongevaarlijk.

De slechte vorm van Thalidomide is zéér schadelijk voor het ongeboren kind / zwangere vrouwen, want Softenon-Kinderen (Softenon® was de handelsnaam in NL) hadden slechte / misvormde / missende ledematen. Hedendaags wordt deze slechte vorm als medicijn tegen Lepra ingezet en reeds getest als mogelijke anti-kanker medicijn.

Gegroet,

OMS

LINK --> Thalidomide bij Chemieforum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] thalidomide

cipherIX, heb je gelezen wat ik schreef? Dat hele verhaal is zeer omstreden. Hoe weten ze nou welke van de twee varianten teratogeen is, als de stof na toediening aan een proefdier onmiddellijk racemiseert?

Berichten: 181

Re: [scheikunde] thalidomide

Afbeelding ... ;) ... ;) ... :P ... Afbeelding ... :oops: ...

@ RWWH - je hebt volledig gelijk; ik had het zelf beter doorlezen moeten (diep-schaam) ... heb een beetje verder gezocht en een goed (weer Duitstalig) artikel gevonden (die ik dan gelezen heb), waarin ook staat waarom we (allen, of toch enkelen) denken aan het goede of slechte Thalidomide ...

Gegroet,

OMS

nieuwe link: Thalidomid (neues Artikel) 8-[

Reageer