[scheikunde] Verklaring binding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[scheikunde] Verklaring binding

Hallo.

Ik zit momenteel met een probleem in m'n cursus die ik niet versta. We zijn bezig met het hfst bindingen waarbij de meeste bindingen werden verklaard aan de hand van onderstand voorbeeld.

Afbeelding

In dit voorbeeld gaat men alles via de golfmechanisch model gaan bekijken. Nu is echter voor PCl5 en enkele ander moleculen waarin meer dan vier elektronenparen voorkomen de structuur in de cursus wel getekend maar niet verklaard aan de hand van deze methode. We hebben in de les zelf wel een alternatieve speciale theorie van Lewis gezien waarmee dit te verklaren was maar dit staat niet in de cursus.

Nu is mijn vraag is deze binding te verklaren aan de hand van bovenstaande methode? Ikzelf betwijfel het aangezien P toch maar vier elektronenparen heeft om te binden. Er zijn wel vijf elektronen aanwezig maar ik betwijfel het terug of er wel twee datieve bindingen voorkomen met eenzelfde elektronenenpaar.

Graag even wat uitleg of deze methode nog geledig is en zo niet hoe u het mij zou verklaren :oops: .

Dankjewel

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Verklaring binding

Wat ik er zo van zie lijkt het model wat je gebruikt voor PO43- wat vreemd. Je gaat er hierbij van uit dat er slechts 4 orbitalen van fosfor aan de bindingen met de zuurstofatomen deelnemen als sp3 hybrides. Het PO33- deeltje doneert zijn vrije elektronenpaar aan een zuurstofatoom.

In werkelijkheid zijn er ook bijdragen van de 3d orbitalen aan binding van de zuurstofatomen. Deze orbitalen zie ik in het model niet terug. De zuurstofatomen doneren electonendichtheid terug naar het fosforatoom in de 3d orbitalen. Hierdoor krijg je in de Lewis-struktuur 3 enkelvoudige en 1 tweevoudige binding met de zuurstofatomen. Ik zelf zou de tweevoudige binding van forfor aan het zuurstofatoom niet als een datieve binding van fosfor aan het zuurstofatoom beschrijven. (zoals in het model wat je gebruikt)

In PCl5 krijg je 5 hybriden van de 3s, 3p en 3d-orbitalen met de symmetrie van een trigonale bipyramide. Elk van deze orbitalen gaat een binding aan met een chlooratoom. Of je dit met het door jullie gebruikte model kan beschrijven weet ik zo niet, omdat ik ook niet door heb wat de achterliggende gedachte/bedoeling van het model is.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Verklaring binding

In het model worden - zoals ik het verstaan heb in de les - de valentie-elektronen van de atomen weergegeven. De binding worden dan verklaard door dat elk atoom streeft naar de octetstructuur. Hierdoor kan men echter niet alle bindingen verklaren en voert men de datieve binding in.

Dit is allemaal goed en wel maar vanals men met meer dan 4 elektronenparen werkt stopt deze methode blijkbaar. Nu was mijn vraag van ja hoe onstaat die vijfde bindinging dan? En is dit nog te verklaren aan de hand van bovenstaande?

U zegt dat ik bij fosfor nog rekening moet houden met het 3d niveau? Volgens u komen er elektronen bij in het 3d niveau? Kan dit dan ongelimiteerd gebeuren? Fosfor heeft met zijn vier bindingen toch al een octetstructuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Verklaring binding

De laagliggende 3d orbitalen van fosfor zorgen ervoor dat er buiten de octetstruktuur nog andere mogelijkheden zijn. De struktuur van PCl5 kun je niet verklaren met 'het streven naar een octetstruktuur'. Hetzelfde geldt voor PF6-, in deze octaëdrische verbinding heeft fosfor 12 bindingselectonen en dus een substantiële bijdrage van de 3d-orbitalen aan de binding
U zegt dat ik bij fosfor nog rekening moet houden met het 3d niveau? Volgens u komen er elektronen bij in het 3d niveau? Kan dit dan ongelimiteerd gebeuren? Fosfor heeft met zijn vier bindingen toch al een octetstructuur?
Wanneer je het fosfaat ion tekent met enkel de 4 σ-bindingen (P-O), dan krijg je een positief geladen P-atoom omringt door 4 negatief geladen zuurstofatomen. Omdat de lege 3-d orbitalen relatief laag in energie liggen en de juiste symmetrie hebben voor л-binding met de zuurstofatomen, kunnen de zuurstofatomen electronendichtheid kwijt in de lege d-orbitalen. In een Lewis-struktuur teken je hierdoor één van de zuurstofatomen als tweevoudig gebonden, en zijn er dus 10 electronen betrokken bij de binding. De octetregel gaat slecht op voor hoofdgroepelementen met laag-liggende d-orbitalen, en zelfs helemaal niet voor het d-blok in het periodiek systeem. Eigenlijk is deze enkel zonder truukjes geschikt voor verbindingen van de atomen B t/m Al en de (aard)alkalimetalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Verklaring binding

Dankjewel. Het is min of meer duidelijk voor mij nu.

Reageer