Stellen van kaliumpermanganaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Stellen van kaliumpermanganaat

Ik heb de opdracht om 3 manieren te zoeken voor het stellen van permanganaat.

Tot nu toe heb ik 2 manieren gevonden nl.: 1. mbv ijzerammoniumsulfaat en 2. mbv oxaalzuur.

Weet iemand een derde manier om dit te doen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stellen van kaliumpermanganaat

Hoi.

Heb je al eens gezocht op Google? Ik vind daar op de eerste pagina een beschrijving hoe het kan met natriumthiosulfaat.

Berichten: 1.379

Re: Stellen van kaliumpermanganaat

Ik denk niet dat er meer "inweegstoffen" zijn om een KMnO4 oplossing te stellen. Het moet een oxydeerbare stof zijn die niet aan de lucht oxydeert. En bovendien nog een goed gedefinieerde, stabiele kristalvorm hebben.

Oxaalzuur voldoet aan alle eisen en kan bovendien ook gebruikt worden bij de acidimetrie.

Overigens, het oxyderen van oxaalzuur met kaliumpermanganaat gaat maar net. Dank zij de autokatalyse die erbij optreedt. Het begin is moeilijk. Maar als er eenmaal Mn(II) gevormd is gaat het vlotter.

Er zijn misschien meer goed gekristalliseerde organische zuren (citroenzuur) te vinden. Maar ik betwijfel of die zo gemakkelijk geoxydeerd kunnen worden. En mierenzuur is een vloeistof. Daar heb je niets aan.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Stellen van kaliumpermanganaat

Ik heb gister nog het proefje uitgevoerd. Wij deden dat met oxaalzuur. Zoals hierboven gezegd kan je liever oxaalzuur nemen omdat het voldoet aan alle eisen. :oops:

Succes
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer