Ethanol uit suikerbieten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Ethanol uit suikerbieten

Hallo,

We moeten op school bioethanol uit suikerbieten proberen halen.

We kennen het proces al in grote lijnen maar we hebben nog enkele probleempjes:

- Hoe lang moeten we de bieten (in stukken gesneden) op 80° verwarmen?

- Hoeveel en welke soort gist gebruiken we het best voor de fermentatie?

- Hoe lang moeten we de gist laten werken voordat we mogen beginnen destilleren?

Hopelijk kunnen jullie ons helpen!

Bedankt

Biet it!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ethanol uit suikerbieten

Welkom op het Chemieforum!

-Hoe kleiner de stukjes waarin je de bieten snijdt, des te korter de kooktijd die benodigd is om de suiker er uit te extraheren. Naar mijn idee moet een uurtje koken meer dan voldoende zijn.

-Wanneer je gaat voor een zo hoog mogelijke opbrengst, dan moet je kiezen voor een gistsoort die goed bestand is tegen hoge ethanol-concentraties. Eentje die voor het maken van wijn wordt gebruikt lijkt me dus wel geschikt. Met een grotere hoeveelheid gist zal de fermentatie sneller verlopen, maar je eindproduct zal niet meer ethanol bevatten.

-Bij de fermentatie van suiker in ethanol komt ook CO2 vrij. Wanneer je een waterslot gebruikt kun je het vrijkomen van gas waarnemen. Wanneer er nagenoeg geen gas meer vrijkomt wordt er ook geen ethanol meer geproduceerd. Voor een hoge opbrengst moet je hier op wachten. Eerder beginnen met destilleren kan ook, maar dan zal je opbrengst ook lager liggen.

Succes met het experiment!

Berichten: 3

Re: Ethanol uit suikerbieten

Heel erg bedankt voor alle informatie, we schieten er al een heel eind mee op.

Ik laat zeker weten hoe ons onderzoek verder afloopt!

Berichten: 2.746

Re: Ethanol uit suikerbieten

dat proces moet volgens mij ook wel lukken zonder het water te verwarmen, bij kamertemperatuur is suiker ook goed oplosbaar in water, het kost je alleen wat meer tijd en je hebt pulp in gistvat zitten.

je kan in principe met de vergisting beginnen vanaf dat er al een beetje suiker is opgelost, in een verder stadium lost de rest dan wel op.

voordat je distilleert zeef je het dan best wel eventjes om het pulp eruit te krijgen, om niets te laten aanbranden tijdens het verhitten

www.turboyeast.com heeft gisten die een zeer hoge alcoholtollerantie hebben

maar beginnen met bakkersgist kan geen kwaad hoor, daarmee raak je ergens tussen de 10 en 12 procent. gebruik dus wat minder biet per liter water.

(denk ook eens aan gistvoeding)

kijk ook eens op www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum

Reageer