Zetmeel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Zetmeel

Hallo allemaal,

graag zou ik willen weten of dat iemand weet wat 'ontsloten' zetmeel en 'oplosbaar' zetmeel is. Wat is het verschil hiertussen of is het hetzelfde?

Alvast bedankt. 8-[ :oops:

Berichten: 9

Re: Zetmeel

waneer zetmeel (amylum) in water wordt gebracht lost 70-80 % goed op terwijl 30-20% slecht oplost

De slecht oplosbare fractie = amylose met MM 5000-150000

Het verschil in oplosbaarheid heeft waarschijnlijk te maken met de moleculemassa en de structuur van deze bio-macromolecule

amylose =onvertakte keten die in water een spiraalvorm aanneemt en alzo H-bruggen vormt

De oplosbare vorm of amylopectine is een vertakte keten zodat water moleculen torgang krijgen binnen deze structuur

Berichten: 318

Re: Zetmeel

Valt zetmeel bij verhitting niet uiteen in dextrine-eenheden? Dat zijn suikers die makkelijker in water oplossen, en veel in voedsel gebruikt worden...

Berichten: 448

Re: Zetmeel

Heeft merck geen zetmeel in de handel die oplosbaar is in koud water.

Dit werkt door het aantal monomeren in uw polymeer te verminderen. Of met andere woorden dit is laagmoleculair zetmeel. Dit kan gemaakt worden met behulp van enzymen.

Berichten: 28

Re: Zetmeel

Dus het is bij jullie eigenlijk ook niet bekend wat het verschil tussen 'ontsloten' en 'oplosbaar' zetmeel is? :oops:

Berichten: 28

Re: Zetmeel

Kan iemand mij helpen om uit te leggen wat oplosbaar zetmeel is?

Groeten Mieke


Berichten: 28

Re: Zetmeel

Dat eerste bericht is van mijn bedrijf... Maar het is aan mij de taak om datgene wat daar geschreven is hard te maken... Of dat dat ook echt zo is... Met tastbare feiten...

Het tweede bericht had ik ook al gevonden... Gewoon even googlen...

Maar met google kom ik er niet... Ook heb ik verschillende mensen van bedrijven al gesproken... Kan iemand mij aan nog meer bruikbare informatie helpen???

Groeten Mieke

Re: Zetmeel

Maar het is aan mij de taak om datgene wat daar geschreven is hard te maken


Ik ben even de weg kwijt, je vraagt wat 'ontsloten' zetmeel en 'oplosbaar' zetmeel is waarop de gegeven reacties volgens mij je wel op helpen maar wat bedoel je nu met de quote?

Oplosbaar zetmeel is zetmeel dat zover is afgebroken dat als je het in water oplost de oplossing (feitelijk een suspensie) stabiel is.

Reageer