De brandstofcel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

De brandstofcel

Hallo,

ik ben bezig aan een spreekbeurt over de brandstofcel (studies industrieel ingenieur), maar stel mij daarbij een vraagje bij de werking... Ik versta wel hoe alles verloopt, behalve hoe de energie van het electron wordt afgegeven... komen er bij de splitsing van waterstof in ionen en electronen energie vrij? en is het die energie die opgeslagen wordt.. Zou ik nogal raar vinden, want anders zou waterstof nooit als een gebonden molecule voorkomen (denk ik). Vanwaar komt die energie nu??? Ter ilustratie deze flash:

http://www.ballard.com/resources/animation...ort/ballard.swf of deze http://www.fuelcells.org/info/fuelcell_omsi.swf ... Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Probeer wel snel te reageren, want het is tamelijk dringen!

Dank bij voorbaat,

Ruben

Berichten: 2.399

Re: De brandstofcel

In molecuul H2 wordt gesplitst in een 2 protonen en 2 elektronen. De elektronen nemen een andere weg en veroorzaken een stroompje.

Berichten: 1.379

Re: De brandstofcel

Ik maak uit de tekst op dat Wanzie zich wil beperken tot de waterstof-zuurstof brandstofcel. Je zou dit een "koude verbranding" kunnen noemen. Beide gassen moeten in de cel zorgvuldig van elkaar gescheiden blijven want anders krijg je een "hete verbranding" die alleen warmte oplevert maar geen electrische energie.

Je kunt deze warmte alsnog in electriciteit omzetten, zoals wij bijv. doen in onze gasgestookte electrische centrales. Maar dan moet je een Carnot-cyclus doorlopen en en die geeft theoretisch een veel lagere opbrenst van nuttige, vectoriele energie.

Door nu van af het begin beide gassen gescheiden te houden verhinder je de vorming van de ongewenste laagwaardige scalaire energie.

Het grote probleem bij deze brandstofcel is echter de katalyse. Zowel bij de kathodische reductie van zuurstof als bij de anodische oxydatie van waterstof. Daarom moeten beide electroden af en toe weer geregenereerd worden. We zitten ook met de gedeeltelijke reductie van zuurstof tot H2O2 in plaats van de gewenste volledige reductie van O2 tot H2O.

Dat maakt dat je slechts een EMK van 0.7V kunt bereiken in plaats van de gewenste

waarde 1.23 Volt.

Maak wel een schetsmatige tekening van de cel en geef daarin goed aan hoe de gasstromen verlopen, waar de reakties zich afspelen en hoe het electrische stroomcircuit loopt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer