reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

reactievergelijking

hallo, ik moet een taak maken van organische chemie maar ik snap mijn opgaven niet! kan iemand mij uit de nood helpen ?

de vraag luid als volgend: schrijft de reactievergelijking van

3,4-dimethyl-2-penteen + Cl2

ook moet ik nog de reactievergelijking schrijven ter vorming van volgende verbindingen uit een alkeen:

1,2-dibroompropaan

2,2-dibroomhexaan

help!

kan iemand mij helpen ?

x

Berichten: 9

Re: reactievergelijking

dit is duidelijk een additie reactie aan een alkeen de dubbele binding wordt verbroken en wordt verzadigd door twee chlooratomen

Berichten: 168

Re: reactievergelijking

Dit zijn additiereacties. Het betreffen reacties van halogenen op dubbele bindingen (alkenen). Zowel de dubbele bindingen als de halogenen zijn reactief.

Wat zou er met de dubbele binding in een verder stabiel molecuul gebeuren als je er in principe 2 atomen chloor op loslaat? Je twee andere producten verraden hier het antwoord al een beetje.

Broom is ook een diatomig halogeen, net als chloor. Zou je, als je de vorige reactie begrijpt, nu een beeld kunnen vormen over hoe de tweede stof kan zijn ontstaan?

De reactie van de derde stof zou ik eerlijk gezegd niet zo weten. 2 Broompjes op eenzelfde koolstof duwen is al een prestatie op zich...

Berichten: 9

Re: reactievergelijking

oef 2 en 3

1.2dibroompropaan wordt verkregen door de additie van dibroomgas( Br2 ) aan propeen

normaal zou je 2.2dibroomhexaan verkrijgen door additie van broomgas aan 2hexeen

met een catalist ter voorkoming van 1.2 dibroomverbinding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactievergelijking

Die laatste zie ik, samen met Jeroen, niet zitten. Laat er eens een organicus naar kijken.

Berichten: 181

Re: reactievergelijking

wanneer 2-hexeen het uitgangsmateriaal is ... :oops: ... maar 1-hexeen is eenvoudiger (bedenk zelf een route), desondanks zou ik een alkyl (1-hexyl) als uitgangsmateriaal nemen ...

CH3-CH::CH-CH2-CH2-CH3 (hexeen) + BH(-nBu)2 --> CH3-CH(-B(-nBu)2)-CH2-CH2-CH2-CH3

--(heat, rearrangement)--> CH2(B-(-nBu)2)-CH2-CH2-CH2-CH2-CH3

... + H2O2 + base --> CH(=O)-CH2-CH2-CH2-CH2-CH3

... + HBr (2eq) --> CHBr2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH3

... + NaNH2 (2eq) --> CH:::C-CH2-CH2-CH2-CH3 (hexyn)

... + HBr (2eq) --> CH3-CBr2-CH2-CH2-CH2-CH3

8-[ ... nu wachten op iemand met een kortere, betere methode ...

Gegroet,

OMS

Reageer