Citroenzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Citroenzuur

Wie weet er of citroenzuur legionella dood in koperen waterleidingen?

Berichten: 740

Re: Citroenzuur

Lijkt me niet, ligt natuurlijk ook aan de concentratie.

Een aantal bacterien gebruikt citroenzuur als voedingsmiddel.

Een effectief middel op legionella in leidingen te doden is door zeer kort een plek van de leiding enorm te verhitten.

Deze techniek gaat binnenkort worden toegepast in zwembaden.

Berichten: 1.379

Re: Citroenzuur

Het is dus heel eenvoudig: bacterien kunnen niet tegen zuur (pH lager dan 5) en niet tegen hitte. Vandaar dat ons maagzuur (zoutzuur) (pH=1.5) ons zo goed beschermt tegen bacteriele infecties via de mond en bij vrouwen bovendien het melkzuur beschermend werkt tegen vaginale infecties.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 274

Re: Citroenzuur

Roy van Heesbeen schreef: Lijkt me niet, ligt natuurlijk ook aan de concentratie.

Een aantal bacterien gebruikt citroenzuur als voedingsmiddel.

Een effectief middel op legionella in leidingen te doden is door zeer kort een plek van de leiding enorm te verhitten.

Deze techniek gaat binnenkort worden toegepast in zwembaden.
Door te verhitten dus, maar zijn er geen andere manieren die ook kunnen behalve verhitten en de zuurgraad?

Re: Citroenzuur

Helicobacter pylori is een bacterie die in de maag leeft, melkzuur blijft in leven bij een pH beneden de 4 maar de legionella is niet zuurbestendig.

Berichten: 9

Re: Citroenzuur

Ik heb vroeger ( 10 j geleden ) onderzoek gedaan op microbiologische infecties op industriele koeltorens. Legionella pneumifilla was toen een hot item

We hebben LP nooit kunnen tracen in systemen die

- geen plaatsen hadden met zeer lage flow

- niet verontreinigd waren met slijmvormers en dus anaerobe condities aankweekten

- indien het systeem voldoende zuurstof bevatte

- kiemgetallen hadden < 10.000 U/ml

- voldoende gechloreerd werd met hypochloriet

oplossing: houd het systeem vrij van afzettingen en chloreer gewoon ipv dure biociden te gebruiken

Reageer