[scheikunde] Kc berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Kc berekenen

Kc= [sub]c[/sub][d][sub]d[/sub]

_____________________________

[A][sub]a[/sub][B][sub]b[/sub]

maar wat als je rekening moet houden dat bij evenwicht 50 % van de hoeveelheid CH[sup]4[/sup] is omgezet?

hmmzz :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Kc berekenen

Ik snap je vraag niet? Leg eens watmeer uit?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kc berekenen

reactie is

CH4 + H2O <---> CO + 3H2

8g 18g 7g 1g

50% CH4 omgezet bij evenwicht

dan moetk Kc berekenen

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kc berekenen

maar ksnap niet hoe ik rekening moet houden met die 50%, dan kan ik dat formuletje met de concentraties toch niet gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kc berekenen

50% is omgezet, dus je begon met 16 gram methaan?

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Kc berekenen

Kc = [D] / [A][B]

Concentratie kan je alleen geven als de stof in oplossing is. Geen van de stoffen is in oplossing (Methaan lost niet op in water). Je kan nu dus niet concentratie gebruiken.

Wat je wel kan doen is het reken met het aantal molen. Als je het aantal molen invult krijg je ook de K[sub]c[/sub]. Als 50% van de totale hoeveelheid methaan wordt omgezet hou je dus de helft van je begin gewicht over.

Je begint met 8 gram methaan. 50% wordt omgezet dus 4 gram reageert. 4 gram komt overeen met x mol methaan. (reken uit)

Je weet de molverhouding van je reactie dus je weet iedere aantal mol dat je moet invullen.

Uit de reactievergelijking kan je ook al afleiden dat voor K[sub]c[/sub] geldt:

K[sub]c[/sub] = H[sub]2[/sub][sup]^3[/sup] / CH[sub]4[/sub]

het is immers zo dat het aantal molen CO, H[sub]2[/sub]O en CH[sub]4[/sub] respectievelijk C, B en A gelijk aan elkaar zijn. De termen C en B vallen tegenelkaar weg waardoor je K[sub]c[/sub] = A / D overhoudt.

Zo duidelijker?

EDIT: ik zie nu dat FsWd vraagt of je met 16 gram begon. Ik dacht 8 maar de berekening blijft hetzelfde..

Reageer