Nieuwjaar

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 81

Nieuwjaar

Even een vraagje:

Met Kerstmis vieren we de geboorte van Christus, volgens Keltische rituelen eigenlijk de kortste dag van het jaar (feest dus dat de dagen langer worden)...

Met Pasen vieren we de verrijzenis van Christus... (1ste zondag na 1ste vollemaan na 21 maart)

In China vieren het begin van het astrologisch jaar adhv berekiningen van de planeten...

Op 1 januari vieren wij nieuwjaar, maar hoe komt het dat nieuwjaar pitje winter valt. Er moeten daar toch geen berekeningen voor gemaakt worden met planeten ed. Waarom heeft men dan voor het begin van het jaar gekozen om dat in de winter te laten vallen, en niet in de zomer wanneer "iedereen" vrolijk rondloopt??

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwjaar

Vroeguh hadden we maar tien maanden. De maanden januari en fabruari telden niet meer want ze waren namelijk dood. Het eigelijke jaar begon toen dus in Maart, wanneer alles weer een beetje groen wordt. De maand januari en februari hebben ze der later aan geplakt om een vol jaar te krijgen.

Vandaar....

Even wat bewijsjes:

September = 9de maand, maar sept is~ 7 in Latijns.

Oktober = 10de maand, maar okt is~ 8 in Latijns.

November = 11de maand, maar nov is~ 9 in Latijns.

December = 12de maand, maar dec is~ 10 in Latijns.

Re: Nieuwjaar

dus vroeger vierden "we" nieuwjaar in maart...

waarom is dat dan veranderd, waarom hebben ze 2 maanden ervoor geplaatst, en niet na december geplaatst, zodat nieuwjaar in maart bleef?

'k weet dat die vragen nogal stom lijken, maar 'k snap niet hoe men er toe is gekomen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Nieuwjaar

doordat de kalenders zijn veranderd. de romeinen vierden nieuwjaar nog op maart, maar daarna (en tijdens deze periode) zijn er aanpassingen gebeurd, waardoor het jaar "langer" werd, er maanden bijkwamen,...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwjaar

Mischien omdat de kortste dag op 21 December valt, dus is januari de eerste maand van het jaar.

Berichten: 259

Re: Nieuwjaar

Als je een volledig antwoord wil hebben moet je boeken doornemen over de geschiedenis van de kalendersystemen. Zijn vaak, vind ik best boeiend. Dat van kerst, nieuwjaar en 21 december klopt zo'n beetje. Alleen wilde men vroeger die data op een dag laten vallen omdat dat lekker makkelijk was. Echter, doordat men de metingen niet nauwkeurig genoeg kon doen, zijn er afwijkingen ontstaan in ons kalendersysteem waardoor ze alsnog op drie verschillende data vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Nieuwjaar

Als je uitzoekt hoe lang het duurt voor het dezelfde dag weer is (bijvoorbeeld de kortste dag), kun je je kalender erop aanpassen. Question is: waarom hebben we gekozen voor 12 maanden? Ja oke.. omdat we een stelsel hebben aangenomen - maar waarom hebben de bedenkers dan 12 maanden gekozen? T komt toch helemaal niet uit? De ene keer meer dagen dan de andere enzo..

365 dagen.. tja, daar moet je dan een mooi aantal maanden van zien te maken. Logisch is niet dat je voor maanden kiest met een afwisselend aantal dagen lijkt mij

Hm, ik geloof dat ik alleen maar meer vragen heb gevonden :shock:

..maakt me dat dan een wetenschapper? :wink:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Nieuwjaar

Question is: waarom hebben we gekozen voor 12 maanden?


Misschien omdat we qua tijd wel vaker met 6/60 of en veelvoud daarvan werken???

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwjaar

~12 maal een volle maan in een jaar?

12 sterrenbeelden per jaar?

360 dagen is deelbaar door 12?

Toeval? voor de vroege astronemen niet, die zagen de correlatie meteen en wisten dat het 12 tallig stelsel de beste moest zijn.

Berichten: 259

Re: Nieuwjaar

Het getal 12 is trouwens zo mooi omdat het door heel veel getallen deelbaar is itt 10. 10 is alleen deelbaar door 1,2,5,10 terwijl 12 deelbaar is door 1,2,3,4,6,12 dat zijn er dus 50% meer. Dat levert veel makkelijker berekeningen op.

Berichten: 299

Re: Nieuwjaar

"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Reageer