oxidatiegetallen in oxaalzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

oxidatiegetallen in oxaalzuur

Even ter verduidelijking voor mezelf...

We werkten vandaag met oxaalzuur, (H2C2O4). titratie met KMnO4...

Nu, de reactie was in de curcus al uitgewerkt, maar ik vroeg me af welke oxidatiegetallen C en O hierin hebben...

Is O -I, zoals in peroxiden maar dan heeft C +II aangezien C2O4 -II is...

help mij! :oops:

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Heb je de structuurformule van oxaalzuur al uitgetekend?

Berichten: 448

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Zuurstof heeft zelden een oxidatiegetal van -I.

In oxalaat heeft zuurstof een oxidatiegetal van -II (zoals in alle carbonzuren).

In oxalaat heeft koolstof een oxidatiegetal van: +III.

Berichten: 3.145

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Inderdaad, in oxaalzuur heb je oxidatiegetal +3 voor koolstof, -2 voor zuurstof en +1 voor waterstof. Bij oxidatie gaat die +3 naar +4, je krijgt dan dus CO2.

Berichten: 318

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Dus toch...

Sorry, maar ik vond het vreemd dat C +III had... stond niet echt op het PSE... is dit uitzonderlijk misschien of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Nee, een oxidatigetal van +3 is niet uitzonderlijk. Koolstof kan wel zo´n beetje elk oxidatiegetal hebben tussen -4 en +4, afhankelijk van de verbinding.

Denk maar eens aan CH4, CH3-CH3, HCOOH (mierenzuur), CO, CO2, H2CO3 (eigenlijk CO(OH)2).

En wat denk je dat het oxidatiegetal van C is in C3H8? Of C20H44?

Berichten: 3.145

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Hier zie je tegelijkertijd ook de zwakte van het concept oxidatiegetal. In propaan zijn de C's niet gelijkwaardig. De middelste heeft oxidatiegetal -2 en de buitenste twee C's hebben oxidatie getal -3, maar het zegt niet zo heel veel. Het concept van oxidatie getal vind ik zelf eigenlijk alleen zinvol in anorganische chemie met complexen en/of samengestelde ionen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Dat ben ik wel met je eens. Alleen voor hele simpele organische moleculen kun je er wat mee bij oxidatie-reductiereacties

Er werd mij vroeger overigens geleerd dat het oxidatiegetal van C in propaan gelijk was aan -3/8 en in bijvoorbeeld decaan gelijk aan -10/22. Ook dat is geen werkelijk beeld maar het was weleens makkelijk bij berekeningen.

Berichten: 318

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Nu ben ik even verder aan het redeneren...

als je dan een verbinding met alleen maar C's hebt (diamant enzo)

Zijn de C's dan verbonden in een kristalrooster met OG telkens +4 en -4?

Of hangt dit af van de stof?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatiegetallen in oxaalzuur

Nope, aangezien hier geen elektronegatiever element in zit (we gaan even uit van puur diamant), zijn alle oxidatiegetallen gewoon 0.

Reageer