Springen naar inhoud

Chloordioxide maken uit zeewater

• Log in om te kunnen reageren

james_CF

james_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 13:20

Hoi,

Weet iemand of het mogelijk is om chloordioxode te maken uit zeewater, het liefst zonder toevoegingen van bv natrium chloriet of chloorgas van buiten af.

Kortom alles moet als het kan uit het zeewater of uit de omgeving gewonnen kunnen worden.

Alvast bedankt voor de reacties.

James

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2006 - 18:14

In n stap gaat dat in elk geval niet. Een elektrolyse kan het chloride in zeewater omzetten in chloorgas. Als je dat chloorgas door een hete natriumhydroxideoplossing leidt, kun je natriumchloraat maken. Dat chloraat kun je dan gebruiken om chloordioxide te maken.... Als je bij die laatste stap zoutzuur gebruikt, dan kun je alles uit zeewater als grondstof halen: zoutzuur wordt gemaakt door waterstofgas en chloorgas (geproduceerd door electrolyse van zeewater) met elkaar te laten reageren.

Zie ook: http://en.wikipedia....hlorine_dioxide en http://en.wikipedia....Sodium_chlorate

Niet iets om thuis te proberen, zeker niet zonder heel veel ervaring met chemie.

PS: Een elektrolyse van heet zeewater combineert de eerste twee stappen.

Veranderd door rwwh, 17 november 2006 - 18:21

james_CF

james_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 20:19

Hoi,

Waar zit het probleem qua moeilijkheid, bv is dit een gevaarlijk proces, of moeilijk gaande te houden?

Ben nl met een klein onderzoekje uit nieuwsgierigheid bezig om te kijken of dit een alternatief is voor natriumhypochloriet. Dit is ook zeker niet iets wat ik thuis wil proberen (gezien mijn gebrek aan kennis en middelen).

Alvast bedankt.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 20:47

slim van je ik ben zo slim niet.
hier is mijn topic nadat ik iets geprobeerd had met natriumhypochloriet en ijzersulfaat 8-[ .
achteraf best grappig :oops:

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 21:40

Wij gebruiken oplossingen van ClO2 van enkele ppm om recuperatiewater te ontsmetten, als alternatief voor hypochloriet. ClO2 zou volgens de literatuur minder organochloorverbindingen genereren, en dus ook minder mutagene en carcinogene effecten hebben.

En en ander is het onderwerp van een onderzoeksproject dat we nu aan het opstarten zijn.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 21:49

Chemisch gezien is het allemaal wel redelijk goed voor te stellen, maar als je echt alleen maar zeewater en electriciteit tot je beschikking hebt, dan heb je wel een prachtige engineering uitdaging.

Zeewater kan NaOH + H2 + Cl2 geven.
H2 + Cl2 kan HCl geven
Cl2 + NaOH geeft NaClO, bij hoge termperatuur NaClO3 (en uiteraard ook weer NaCl).
NaClO3 geeft met HCl de stoffen ClO2 en Cl2.

Probeer hier echter maar eens een self-contained proces mee op te zetten. Dat zal nog niet mee vallen.

james_CF

james_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 21:50

Niet gehinderd door enige kennis van zaken ben ik erg voorzichtig met experimenten waarmee je toch relatief makkelijk het hoekje om kan gaan.

Met het maken van chloorgas en waterstof uit zeewater heb ik inmiddels wat ervaring door mijn werk. Echter dat zijn bijproducten die meestal worden geproduceerd in de vrije buitenlucht in heel kleine hoeveelheden. Dus iets minder spannend.

Maar even om weer terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: De reactie is dus ongeveer als volgt:

2H+ + 2Cl- => H2 + Cl2
2Na+ + 2H2O + 2e− => H2 + 2NaOH

Dat samen leidt dan weer tot
NaOH + Cl2= NaClO3 + ????

Reagerend met zoutzuur kom je dan uit op:
2ClO3− + 2Cl− + 4H+ → 2ClO2 + Cl2 + 2H2O

Ongeveer..... Als jullie bijgekomen zijn van het lachen hoor ik graag hoe het wel in elkaar zit.

james_CF

james_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 21:58

Ik vraag en Jooken en Woelen draaien :oops: . Mijn dank is groot.

Ik had hetzelfde voor ogen als Jooken echter dan niet als proceswater maar echt als behandeling van drinkwater. Het mooiste zou zijn om het uit zeewater te maken, omdat dat altijd voor handen is.

Het zou evt ook wel met het 2 componenten spul kunnen, maar dat moet je dan altijd weer op voorraad hebben vandaar.

Maar ik begrijp dus dat een selfsupporting systeempje niet zo makkelijk te maken is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures