bepaling cryoglobulinen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

bepaling cryoglobulinen

Hallo,

Ik had graag willen weten of het nuttig is om de volgende test te laten uitvoeren.

Ik heb winter zomer last van witte, blauwe en rode vingers.Het is niet te doen dat ze altijd zo koud hebben. Ik kreeg de benaming " het fenomeen ven raynaud".

Door mijn reumatoloog heb ik de koude agglutininentest laten uitvoeren en deze test was negatief. Nu zou ik willen weten of het bepalen van cryoglobulinen van nut zouden zijn of is dit dezelfde test als de koude agglutininentest of is dat een andere eiwit dat ze testen in je bloed.

Graag had ik langs deze weg willen vernemen wat jullie daarvan denken vooraleer ik mijn huisarts daarmee confronteer.

Hopend op een berichtje....

Met vriendelijke groeten,

Ysera

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepaling cryoglobulinen

Ysera, welkom op chemieforum.nl

Ik heb hier zelf geen idee van, maar wil je ook waarschuwen: het advies dat je op welk forum dan ook kunt krijgen is altijd goed bedoeld, maar niet medisch verantwoord. Je kunt het veel beter vragen aan je eigen huisarts. Als je dat liever niet doet, kijk dan eens op:

Berichten: 740

Re: bepaling cryoglobulinen

Ik weet er niet veel vanaf, maar ik denk dat je doktor bij de agglutinatie test ook naar de cryoglobulinen kijkt, maar dit weet ik niet zeker.

De cryoglobulinen kunnen volgens diverse bronnen wel het fenomeen veroorzaken.

Kijk ook even op deze site, als je dat nog niet hebt gedaan.

http://www.cibliga.com/a_vr_cib.html

Re: bepaling cryoglobulinen

Als ik je goed begrijp heb je last van " het fenomeen ven raynaud" en wil je testen laten doen om deze diagnose te ontkrachten aangezien er geen test bestaat die het fenomeen direct kan bevestigen.

Als je het idee hebt dat de arts die de diagnose gesteld heeft het bij het verkeerde eind heeft, en dat is niet ondenkbaar, dan moet een andere arts zoeken om een second opinion te vragen.

Koude aglutininen zijn eiwitten van de IgM klasse dus specifieke eiwitten.

Cryoglobulinen zijn alle eiwitten die onder invloed van koude neerslaan indien serum 48 uur bij 4 graden wordt bewaard.

Een positieve test geeft alleen aan dat er cryoglubulinen zijn maar er is geen indicatie waar het precies over gaat en in welke richting gezocht moet worden voor de echte oorzaak.

Berichten: 6

Re: bepaling cryoglobulinen

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Als ik het goed begrijp, dan zijn dit 2 verschillende testen.(cryoglobuline en koude agglutine.)

Het is maar dat het niet begrepen wordt wat het betekent altijd zeer koude vingers en handen te hebben zodoende je geen normaal leven kan lijden.

In de zomer heb ik daar evenveel last van en je kunt begrijpen, dat je met blauwe koude vingers geen normale handelingen kunt doen. Ik vraag me zelfs af als de gewrichtspijnen aan mijn handen daar ook geen invloed van hebben.

Is er dan eigenlijk daar echt niets mee te doen, na eventuele bepaling?

Als ze die cryoglobulinetest doen moet dit in een verwarmde buis gebeuren, daar anders in een gewone buis op kamertemperatuur de eiwitten al kunnen neerslaan.Klopt dit?

Bij het bepalen van de koude aglutinentest is dit enkel bij een gewone afname gebeurt en ik vraag me af of dit daardoor negatief was.

Hopend een antwoordje terug.

Re: bepaling cryoglobulinen

Als ze die cryoglobulinetest doen moet dit in een verwarmde buis gebeuren, daar anders in een gewone buis op kamertemperatuur de eiwitten al kunnen neerslaan.Klopt dit?


Klopt helemaal
Bij het bepalen van de koude aglutinentest is dit enkel bij een gewone afname gebeurt en ik vraag me af of dit daardoor negatief was.


Ik ben er niet helemaal zeker van maar volgens mij is een gewone afname geen probleem en is de uitslag goed.

Hier een link met een beschrijving van het fenomeen.

http://www.nvle.org/index2.php?option=com_...&do_pdf=1&id=20

Berichten: 6

Re: bepaling cryoglobulinen

Hallo,

Door het bloed te bewaren kunnen de cryoglobulinen dus neerslaan wanneer ze bij een lagere temperatuur bewaard worden.

Is het mogelijk door het neerslaan van cryoglobulinen dat er andere waarden bevonden worden bij het bepalen van CRP en sedimentatie en bloedformule?

Heeft het neerslaan inmiddels invloed op het bepalen van het bloed.

Kan men de CRP, sedimentatie,....ook bepalen als het bloed op lichaamstemperatuur gehouden wordt en kan deze een andere waarde geven?

Hopend een antwoordje.........

Re: bepaling cryoglobulinen

Hallo Ysera,

Eigenlijk kun je hier geen antwoord op krijgen, cryoglobulinen zijn een uiting van zeldzame tot zeer zeldzame afwijkingen.

Of en hoeverre ze de laboratorium uitslagen beinvloeden hangt vooral af van het feit of het laboratorium op de hoogte is van en ervaring heeft met de aanwezigheid van cryoglobulinen.

Als het bekend is dan kunnen bijna altijd maatregelen worden genomen om korrekte uitslagen te verkrijgen en de wordt de arts op de hoogte gebracht van de mogelijke afwijkingen van de uitslagen.

Heeft een een laboratorium weing ervaring of is de aanwezigheid van cryo's niet bekend dan kunnen de uitslagen varieren van goed tot compleet fout.

Compleet foute uitslagen worden vaak wel herkend en leiden da n tot overleg met de arts en verder onderzoek.

Berichten: 6

Re: bepaling cryoglobulinen

Hallo Gerard,

Hartelijk dank voor het snelle reageren op mijn vraag.

Ik zit een beetje geconfronteerd met die pijnlijke gewrichten en het fenomeen van raynaud.

Kunnen cryoglobulinen immers invloed hebben op gewrichtspijnen?

Zou misschien toch eens de cryoglobulinentest laten uitvoeren.

Re: bepaling cryoglobulinen

Cryoglobulinen zijn ook geassociateerd met reumatoïde artritis dus het zou kunnen.

Maar kijk maar op de volgende link op het diagnostisch kompas voor meer informatie.

http://www.dk.cvz.nl/testbeschrijvingen/C/cryoglobulinen.asp

Reageer