Springen naar inhoud

[scheikunde] Spectrofotometrie

• Log in om te kunnen reageren

Buzzy_CF

Buzzy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2006 - 13:13

Hallo iedereen hier, ik ben nogal nieuw op deze forum, en heb weinig tijd gehad om ehm eens te bekijken.
Mara ikz al mijn probleem zo kort en simpel mogelijk weergeven:

Ik zit in een technische school ergens in belgie en ik meot een eindwerk maken over een bepaald onderwerp in de chemie.

Ik heb gekozen om een bespreking te geven over spectrofotometrie.
Tot eind november is het de bedoeling dat ik informatie en documentatie zoek over dit onderwerp.
Nu mijn GIP (eindwerk), moet minstens 20 paginas lang zijn. en via google vind ik er redelijk weinig over. Geplaatste afbeelding
Kunnen jullie me helpen door links te geven die wel degelijk iets fatsoenlijk bevatten. En misschien een plaats wara ik snel documentatie kan vinden?

al reeds bedankt bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rage against the machine

rage against the machine

• >250 berichten
  • 278 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2006 - 17:06

Zoekfunctie forum:

Link

Buzzy_CF

Buzzy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2006 - 17:36

ja oke, ik heb het bekeken, maar een paar slides en 1 pagina informatie over hoe je iets moet uitvoeren helpt mij niet echt veel verder.
Ik moet hier wel 20 paginas over kunnen maken :oops:

de info die ik kreeg was :

"De meeste bepalingen worden gedaan met de spectrofotometer zoals : ijzer, COD( chemisch zuurstof verbruik), stikstof, fosfor, chloride, sulfaat en molybdeen. Deze bepalingen zijn allemaal " snelle" testen. Ik bedoel daarmee:
wij kopen cuvetten aan waar wij alleen het te onderzoeken water moeten toevoegen en eventueel een zakje (=reactiestof) en binnen een aantal minuten lezen wij ons resultaat af. Het is misschien interresant voor jou om deze reacties eens uit te diepen"

Daar ben ik al veel mee want ik heb geen flauw benul waar dit op slaagt buiten dat ik de spectrofotometer zou moeten bespreken

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2006 - 17:51

de testen die jij beschrijft zijn (volgens mij) testen in een aparte spectrofotometer, je hebt twee typen: Dr Lange en Spectroquant van Merck... als je naar deze sites suft kan je over deze testen blaadjes vast iets vinden over welke reactanten en reacties een rol spelen..

Als je op google zoekt naar spectrofotometer of spectrometer of spectrometrie.. kan je vast veel info vinden..

edit: typefoutje

Veranderd door saturnus ans, 18 november 2006 - 17:52

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2006 - 20:20

Buzzy, zo' n project is bedoeld om je aan te zetten zelf informatie bij elkaar te zoeken, en zo iets te leren over het onderwerp en ook te leren om een rapport te schrijven. Als je ergens gewoon 20 pagina's bij elkaar zou vinden zou je er niets van leren....

Buzzy_CF

Buzzy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 14:02

maar nee, het gaat neit over 20 bladzijden documentatie,
het gaat over het feit dat ik zelf niet genoeg documentatie vind om 20 bladzijden van vol te kunnen schrijven :oops: .
Ik vraag eht dan ook gewoon, ikz eg toch neit dat je me moet helpen Geplaatste afbeelding

newbie01

newbie01

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 14:23

Hallo iedereen hier, ik ben nogal nieuw op deze forum, en heb weinig tijd gehad om ehm eens te bekijken.
Mara ikz al mijn probleem zo kort en simpel mogelijk weergeven:

Ik zit in een technische school ergens in belgie en ik meot een eindwerk maken over een bepaald onderwerp in de chemie.

Ik heb gekozen om een bespreking te geven over spectrofotometrie.
Tot eind november is het de bedoeling dat ik informatie en documentatie zoek over dit onderwerp.
Nu mijn GIP (eindwerk), moet minstens 20 paginas lang zijn. en via google vind ik er redelijk weinig over. Geplaatste afbeelding
Kunnen jullie me helpen door links te geven die wel degelijk iets fatsoenlijk bevatten. En misschien een plaats wara ik snel documentatie kan vinden?

al reeds bedankt bij voorbaat.

hey,

ik kan je de raad geven om eens naar een hogeschool, universiteit te te trekken waar men een richting chemie of iets dergelijks heeft en daar naar de schoolbib te trekken, meestal vind je daar dan wel veel info!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2006 - 16:14

Spectrofotometrie? Google geeft 14000 hits in het Nederlands, en het engelse spectrophotometric levert bij mij 29 miljoen hits. Lijkt me sterk dat daar niet 20 pagina's over vol te schrijven is.

Als je het mij vraagt komt het paradoxaal genoeg omdat je een te breed onderwerp hebt gekozen. Stel je voor dat je een werkstuk over porcelein zou willen schrijven, dan ben je zo klaar en heb je niet veel tekst. Maar als je een werkstuk wilt maken over het gebruik van porcelein voor het maken van toiletpotten gedurende de historie, dan is daar echt iets leuks van te bakken.

Je zou spectrofotometrie ook verder moeten beperken. Voorbeeldje: De nauwkeurigheid van spectrofotometrische bepalingen van metalen met behulp van specifiek gekleurde complexen. Met als te behandelen onderwerpen: kleurintensiteit van het complex, specificiteit, de beste absorbantie waarbij je de metingen kunt doen, stabiliserende buffers, storende effecten van andere metaal-ionen in oplossing, de invloed van een verdunningsreeks/ijklijn, nauwkeurigheid van het glaswerk, etc.... misschien heb je dan aan 100 pagina's genoeg? :oops:

Freek_CF

Freek_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2006 - 11:27

hey,
Wij zijn net begin het het onderwerp spectrofotometrie op Avans Hogeschool. Bij deze 2 powerpoints over het onderwerp.

Credits to Ad van Engelen docent Avans Hogeschool

rwwh:<beschermd werk gecensureerd>

(Klik op free, even teller laten aflopen, code invoeren dowloaden, unrar)

freek

Veranderd door rwwh, 23 november 2006 - 21:42

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 november 2006 - 21:54

Freek, zijn deze documenten niet beschermd door auteursrechten? In dat geval kun je in de problemen komen door ze op het web te publiceren zonder expliciete toestemming!

Freek_CF

Freek_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2006 - 17:31

Freek, zijn deze documenten niet beschermd door auteursrechten? In dat geval kun je in de problemen komen door ze op het web te publiceren zonder expliciete toestemming!

tja even niet bij still gestaan 8-[ zal waarschijnlijk wel mee vallen. Ik kan hem niet aanpssen is dat normaal? Ben natuurliijk ook de delete link vergeten op te slaan :oops:
Dus als een mod zo vrij wil zijn haal het bericht er maar vanaf.

freek

spiegeltje

spiegeltje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 23:51

aangezien internet niet altijd betrouwbaar is,
kan je natuurlijk ook gewoon naar de bieb.
daar vind je genoeg boeken over spectrometrie.

bronnen:

spiegeltje

spiegeltje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 23:53

Spectrometrie Principes en meetmethoden Dr. W.G.M. Braan
Analytische spectrometrie Dr. L. de Galan

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures