ph bereken (theoretisch)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

ph bereken (theoretisch)

hallo iedereen , ik ben nieuw op dit forum en hoop hier wel wat bij te leren , ik studeer namenlijk voor chemie , maar ik heb zelf ook nog wel wat vragen 8-[

hier heb ik de eerste voor jullie :oops:

ik moet dus namenlijk de pH berkenen van een stof zonder pH papier te gebruiken... het is een zout opgelost in water

en dit staat bij mij in mijn schrift AgNO3=>Ag (OH ) +Hno3( in water)



Ag (OH) is een zwakek base en HNO3 is een sterk zuur

dus is de pH groter dan 7

zo dit staat in mijn schrift een stukje uitleg : AgNO3 geeft AG en NO3 ,AG zal binden met het OH van water en NO3 zal binden met H van H2O en Ag (OH) is een zwakke base en HNO3 is een sterk zuur

nu is mijn vraag hoe weet ik of Ag (OH) een zwake base is of een sterke base of het een zuur is of niet en dit het zelfde voor HNO3

(dit wist ik zelf wel omdat het zo in onze boek staat maar hoe kom je er aan?)

en nog een vraagje Nh4 Oh in h2o geeft dit een neutrale of een zure of een base oplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph bereken (theoretisch)

Zou je misschien de juiste notatie van de elementen willen gebruiken? Van Agno3 heb ik nog nooit gehoord; wel van AgNO3 :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: ph bereken (theoretisch)

Van het hele verhaal snap ik weinig :oops: ..Voortaan even op je opmaak letten graag 8-[ .
en nog een vraagje Nh4 Oh in h2o geeft dit een neutrale of een zure of een base oplossing
Dat is ammonia en dat is een zwakke base (volgens wikipedia btw matig sterke base), maar dat komt misschien omdat hun zeggen dat het NH4OH is (een hydroxide/ sterke base). Maar ik zit hier ook steeds mee in mijn hoofd.

Wat is het nu?

- NH4OH (aq)?

- NH3(aq) + H2O(l)?

- NH4OH (aq) <--> NH3(aq) + H2O(l)?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ph bereken (theoretisch)

Ik begrijp inderdaad ook van de vraag van nick van ginneken niet veel, vermoedelijk door het gebrek aan punten en komma´s. Maar ook jouw NL-gebruik mag beter, Chemaster :oops: .

Hun (Wikipedia) hebben gelijk als hun zeggen dat ammonia een matig sterke base is. Ik zou het nog iets sterker willen geven dan dat zij zeggen, maar dat is misschien persoonlijke ervaring. Ammonia is sterk genoeg om vetten te verzepen.

Als je ammoniak in water oplost dan heb je een mengsel van NH4+, OH-, NH3 (opgelost gas) en NH4OH in water.

Reageer