[scheikunde] oefening ivm titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] oefening ivm titratie

hallo allen, ik ben een aantal oefeningen uit een chemieboekje aan het maken, maar helaas staan niet alle oefeningen uitgewerkt in het boek en ik zit vast met een oefening.

de oefening is de volgende :

Bepaal het gehalte (ppm) aan H2S in de lucht. De luchtdichtheid is 1,20 g/L en men laat 20 L lucht door een kolom gaan gevuld met Cd2+ zodat er volgende reactie optreedt :

Cd2+ + H2S => CdS + 2H+

De bekomen suspensie wordt behandeld met I2 , waarvan men 20,00 mL gebruikt , met 0,0107 mol/L

CdS + I2 => Cd2+ + 2I- + S

het overblijvende I2 tittreert men dan met 10,1 mL S2O33- van 0,0120 mol/L

Ik reken dan het volgende uit : je weet dat de lucht 1,2 gram per liter is, voor 20 liter wordt dit dan 24 gram (=massa lucht)

Ik stel dan dat er 10,1/1000 liter S2O33- van 0,0120 mol/L gebruikt is, dit is dan 1,212.10^-4 mol , ik deel dit dan door 2 omdat 2 mol S2O33- 1 mol I2 geeft.

ik trek dit getal af van mijn aantal I2 gebruikt bij de eerste stap (daar gebuikte is 20,0 mL X 0,0107 mol/L MOL van=2,14 . 10^-4 mol )

Dit geeft dan 2,14 . 10^-4 mol - 6,06. 10^-5 mol = 1,534 . 10^-5 mol I2dat er effectief nodig was om de CdS te titreren.

Wat ook mijn aantal mol H2S is aangezien het aantal mol CdS gelijk is aan het aantal mol H2S

ALs ik dit dan maal de molaire massa van H2S doe bekom ik 0,005227872 gram.

Dit is 5,227872 mg voor 20 liter , dus voor 24 gram, als ik dan dit omreken naar X aantal mg per kg , kom ik uit op : 217,828 mg/ kg , of tewel 217,828ppm

Is dit een juiste redenering of maak ik ergens een fout?

(ik heb geen enkele soortgelijke oefening uitgewerkt staan en weet dus niet helemaal zeker of ik het wel juist aanpak, vandaar men vraag.)

alvast bedankt .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] oefening ivm titratie

Ik heb de berekeningen niet nagedaan, maar de methode ziet er betrouwbaar uit.

Zorg je er wel voor dat je het resultaat afrondt? 20 liter is gegeven in slechts 2 cijfers....

Berichten: 13

Re: [scheikunde] oefening ivm titratie

rwwh schreef: Ik heb de berekeningen niet nagedaan, maar de methode ziet er betrouwbaar uit.

Zorg je er wel voor dat je het resultaat afrondt? 20 liter is gegeven in slechts 2 cijfers....
ok, wat het afronden van het resultaat betreft : daar moet ik inderdaad nog wel rekening met houden naar het einde toe, maar ik wou geen afrondingen gebruiken om zo eventueel fouten daardoor gemaakt te vermijden.

Dus volgens u is het een juiste redenering , methode?

Goed, dan heb ik dat toch ook alweer onder de knie Afbeelding

Reageer