Springen naar inhoud

[scheikunde] Aantonen van calcium en magnesium in sportdrankjes

• Log in om te kunnen reageren

pudge

pudge

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 15:06

Ik heb een vraagje. Ik hou mijn profielwerkstuk over sportdrankjes, nu wil ik graag controleren of de stoffen die op de verpakking staan er ook echt inzitten. bij de meeste is dit al gelukt en ben ik er uitgekomen, maar ik heb een beetje moeite met de calcium en de magnesium. weet iemand misschien een manier om deze stoffen aan te tonen??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2006 - 15:18

Je kan titreren met EDTA en Erio-T zwart. Als je de buffers een beetje fatsoenlijk kiest (genoeg over te vinden, ook over de methode zelf) kom je er wel uit :oops:

pudge

pudge

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 15:56

Okee bedankt, t begint nu een beetje te komen, maar ik ben echt superslecht in reactievergelijkingen. dus als iemand mij hier nog aan kan helpen.. als ik die heb kom ik er voor de rest zelf wel uit denk ik. :oops:

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2006 - 17:48

Volgens mij als je op titratie met EDTA zoekt op google, dat je dan complete voorschriften vindt, inclusief met reactievergelijking.

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 20:46

Neerslaan met een sodaoplossing.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2006 - 21:28

Kan ook, maar met mijn methode kun je ze apart aantonen. Het is volgens mij wel een goede controlemethode (gravimetrisch dus ietwat onnauwkeurig) om te kijken of de titratie goed verlopen is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures