[scheikunde] Aantonen van calcium en magnesium in sportdrankjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Aantonen van calcium en magnesium in sportdrankjes

Ik heb een vraagje. Ik hou mijn profielwerkstuk over sportdrankjes, nu wil ik graag controleren of de stoffen die op de verpakking staan er ook echt inzitten. bij de meeste is dit al gelukt en ben ik er uitgekomen, maar ik heb een beetje moeite met de calcium en de magnesium. weet iemand misschien een manier om deze stoffen aan te tonen??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aantonen van calcium en magnesium in sportdrankjes

Je kan titreren met EDTA en Erio-T zwart. Als je de buffers een beetje fatsoenlijk kiest (genoeg over te vinden, ook over de methode zelf) kom je er wel uit :oops:

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Aantonen van calcium en magnesium in sportdrankjes

Okee bedankt, t begint nu een beetje te komen, maar ik ben echt superslecht in reactievergelijkingen. dus als iemand mij hier nog aan kan helpen.. als ik die heb kom ik er voor de rest zelf wel uit denk ik. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aantonen van calcium en magnesium in sportdrankjes

Volgens mij als je op titratie met EDTA zoekt op google, dat je dan complete voorschriften vindt, inclusief met reactievergelijking.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Aantonen van calcium en magnesium in sportdrankjes

Neerslaan met een sodaoplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aantonen van calcium en magnesium in sportdrankjes

Kan ook, maar met mijn methode kun je ze apart aantonen. Het is volgens mij wel een goede controlemethode (gravimetrisch dus ietwat onnauwkeurig) om te kijken of de titratie goed verlopen is.

Reageer