[scheikunde] Opgeloste zuurstof bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Opgeloste zuurstof bepaling

Ik zou via een eenvoudige methode zonder al te veel kosten de opgelsote zuurstof moeten gaan bepalen in bier.

Ik weet dat je het opgeloste zuurstof kan gaan bepalen aan de hand van de Winklermethode of BOD bepaling voor water maar de vraag is:

Is dit ook toepasbaar op bier?

Want het bier bevat ook CO2? Zal dit de methode belemmeren?

Indien ja, kan je het koolzuur eerst gaan verwijderen uit het bier maar zal alle opgeloste zuurstof nog aanwezig zijn in het staal?

Iemand die hier bedenkingen of zelfs oplossingen heeft voor mijn probleem?
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Opgeloste zuurstof bepaling

De Winklermethode is toepasbaar voor afvalwater van bedrijven, dus zal dat zeker zijn voor bier.

Koolzuurgas stoort niet bij de Winklermethode.

Wat wel zal storen is het feit dat, zodra je een flesje opent, er koolzuurgasontwikkeling optreedt. Door de bubbeltjes wordt opgelost zuurstof meegenomen. Het gehalte zal dus direct gaan dalen, zodra er koolzuurbelletjes zichtbaar zijn. Het toevoegen van het fixatiereagens moet je dus snel doen !

Ik zou de koolzuur in ieder geval niet gaan verwijderen, want dan heb je ook geen opgelost zuurstof meer over.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Opgeloste zuurstof bepaling

Ik heb gevraagd aan mijn leraar biochemie en die zegt dat het niet mogelijk is via deze methode opgeloste zuurstof te bepalen omdat BOD iets totaal anders is???

Ik snap dit toch niet goed?

Met de BOD-methode kan je toch de opgeloste zuurstof bepalen?

Toevallig wordt de BOD-methode nu veel gebruikt om de nitrieten in water op te sporen maar het principe hierachter is toch het O2gehalte?
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Reageer