Springen naar inhoud

vloeibaar stikstof.

• Log in om te kunnen reageren

Dr.Aanders

Dr.Aanders

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 11:44

Ik hoopte dat iemand mij kan vertellen, waar ik een leverancier kan vinden voor vloeibaar stikstof.
Of heb je toevallig nog een tweede hands opslagvaatje liggen? Vol Of niet Leeg als ik het maar kan laten bijvullen.
Dat zou ook heel goed uitkomen. het is voor gebruik in de horeca.

Elke informatie is welkom!
Ik heb heel weinig tijd de opening is met een paar weken al.

alvast bedankt

Mvg R

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Happyjeroen

Happyjeroen

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 12:29

Waar heb je he voor nodig? Vloeibare stikstof kun je niet lang bewaren, of zomaar even laten bijvullen. Als je het nodig hebt voor rookeffecten, kun je misschien beter wegkomen met droogijs, vast CO2. Hier is voor particulieren makkelijker aan te komen en is veiliger en goedkoper.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 20 november 2006 - 13:39

Neem kontakt op met een van de volgende firma's, ze geven ook informatie over wat wel en niet kan.
http://www.airproducts.nl
http://www.hoekloos....yalias/Homepage

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2006 - 23:45

Vloeibare stikstof kun je niet lang bewaren

Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat een hoeveelheid (laat ons zeggen 1liter) vloeibare stikstof verdampt is als je het bewaart bij een omgevingstemperatuur van 0įC in een niet geÔsoleerd vat gemaakt van plastiek. Laten we zeggen dat het vat op zo'n mannier is geplaatst dat het praktisch geen contact maakt met de omgeving en dus kunnen we geleiding verwaarlozen.

Veranderd door scientist 1, 27 november 2006 - 23:49

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2006 - 05:59

Je maakt in deze vraag twee keer een onzinnige aanname, en deze twee aannames zijn nog strijdig ook. De eerste is dat plastic geen isolatie geeft. En de tweede is dat je geen contact met de omgeving hebt. En het grootste probleem daarmee is dat "isolatie" betekent dat je het contact met de omgeving minimaliseert. :oops:

Een bol (vorm met de kleinste oppervlakte) van 1 liter heeft een oppervlak van 0.05 m2. Als we dit oppervlak van 2mm dik glas maken, en het warmteverlies door geleiding berekenen als de andere kant van het glas in perfect contact is met een oneindig bad van 0 graden Celsius: 0,8 W/m/K * 0.05m2 / 0.002 m * 196 K = 4kW. De verdampingswarmte van stikstof is ca. 0.2MJ/kg ofwel ca 0.1MJ/liter. Met 4kW is dus alles verdampt in een halve minuut.

Een isolatiewand van 1cm steenwol maakt dit 100x zo lang, dus ongeveer een uur. En als je de wand maakt van 0.1mm zuivere diamant in plaats van 2mm glas, dan gaat het nog 20000x zo snel, dus in ongeveer 1 milliseconde.

In de praktijk kun je een speciale thermosfles van een liter ongeveer een dag gebruiken.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 07:32

Je maakt in deze vraag twee keer een onzinnige aanname, en deze twee aannames zijn nog strijdig ook. De eerste is dat plastic geen isolatie geeft. En de tweede is dat je geen contact met de omgeving hebt. En het grootste probleem daarmee is dat "isolatie" betekent dat je het contact met de omgeving minimaliseert. 

Plastic is inderdaad een isolator maar ik bedoelde geen extra isolatie.
Het niet geÔsoleerd systeem sloeg enkel op isolatiemateriaal en niet het vermijden van contact met de omgeving.

Mijn vraagstelling was inderdaad dubbelzinnig.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 18:26

Ik hoopte dat iemand mij kan vertellen, waar ik een leverancier kan vinden voor vloeibaar stikstof.
Of heb je toevallig nog een tweede hands opslagvaatje liggen? Vol Of niet Leeg als ik het maar kan laten bijvullen.
Dat zou ook heel goed uitkomen. het is voor gebruik in de horeca.

Elke informatie is welkom!
Ik heb heel weinig tijd de opening is met een paar weken al.

alvast bedankt

Mvg R

Voor gebruik in de horeca? Ga je er mee koken of frituren dan?
Op het instrument was ook een stand waar een topkok aan het koken was met vloeibare stikstof. Wat hij daarmee klaarmaakte was ronduit heerlijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures