[scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 86

[scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Voor een opdracht met school moeten we een onbekend mensel van 250 ml kwantitatief analyseren.

Inventarisatie van aanwezige stoffen:

1) water

2) alcohol

3) zout: Na2CO3, NaCl of Na2SO4

4) glucose, C6H12O6

5) zuur/base: natronloog of zoutzuur, HCl en NaOH.

6) kleurstof: methyloranje, methylrood of thymolblauw.

Nu hebben we gebraindstormd

Water: H2O

• Karl Fisher titratie.

Alcohol: Methanol, Ethanol…etc.

• GLC

Zout: Na2CO3, NaCl of Na2SO4

• Neerslagreactie met filtratie.

Glucose: C6H12O6

• Nog onbekend

Zuur/base: Natronloog of zoutzuur dus HCl of NaOH.

• Titratie met HCl of NaOH

Kleurstof:

• Nog onbekend

Er zijn een aantal problemen. Bijv:

als een van de kleurstoffen een waterstof afsplitst kun je niet via titratie zuur/base bepalen.

Iemand suggesties of tips?

Kan iemand ons op weg helpen?

Bedankt!

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Ik zie je punt niet.

Als een van de kleurstoffen H+ afsplitst, draagt het zelf ook mee aan de zuurheid van het mengsel.

Als je dan wil titreren kan je dit toch gewoon meetellen.

Als je last hebt van kleurstoffen zijn er diverse scheidingsmethodes.

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

kwantitatief analyseren betekent de hoeveelheden bepalen van alles.

dus ook van het zuur. Als de kleurstoffen hieraan bijdragen kun je ze zo niet bepalen.

Berichten: 162

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Zoeken op chemieforum en google helpt!:

Glucose bepaling

Voor alcohol is GC ook mogelijk... klik

Kleurstofbepaling

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Ik kan je nog verder in de put helpen: alledrie de kleurstoffen die je noemt zijn pH-indicatoren. Hoe denk je dat die gevoelig zijn voor de pH?

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

mm...niet zo slim van mij.... :oops:

t kwartje is gevallen...

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

titreren is dus geen optie aangezien de kleurstoffen zuur (H) opnemen.

Iemand een ander idee hoe je het zuur/base kwantitatief kan bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Als een van de kleurstoffen H+ afsplitst, draagt het zelf ook mee aan de zuurheid van het mengsel.

Als je dan wil titreren kan je dit toch gewoon meetellen.
Ik ben het hiermee eens. Je kunt volgens mij gewoon een titratie doen. Vanwege de aanwezigheid van kleurstoffen zou ik het met een pH-meter doen.

Overigens zal de concentratie van de kleurstof veel lager zijn dan de totale concentratie aan zuur of base. De bijdrage van de kleurstof zal klein zijn.

Voor wat betreft de kleurstoffen. Uit de opgave begrijp ik dat er één kleurstof aanwezig. Het is immers: of, of...

Als het monster helder is, gezien de mogelijk aanwezgide stoffen verwacht ik dat wel, dan zou je het volgende kunnen doen:

Bepaal aan de hand van de kleur van het monster eerst welke kleurstof aanwezig is. Maak standaardoplossingen van deze kleurstof en geef ze m.b.v. zoutzuur of natronloog dezelfde pH-waarde als het monster. Met behulp van een spectrometer kun je zo eenvoudig de concentratie van die kleurstof bepalen.

Bij de bepaling van het gehalte aan zout zet je eenvoudig neer: neerslagreactie en filtratie. Dit is zeker een mogelijkheid, maar weet je al hoe je precies gaat bepalen welk zout aanwezig is en hoe je het gehalte gaat bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Marjanne schreef: Overigens zal de concentratie van de kleurstof veel lager zijn dan de totale concentratie aan zuur of base. De bijdrage van de kleurstof zal klein zijn.
Als je zo'n kleurstof als indicator gebruikt, dan doe je dat natuurlijk zo. Maar als je een raar monster krijgt hoeft dat natuurlijk helemaal niet zo te zijn!

Net als een spectrofotometer kun je met het blote oog ook alleen extincties van tussen 0,1 en 1,0 met een beetje nauwkeurigheid kwantitatief inschatten. Als er een beetje meer kleurstof inzit kun je dus door matching geen betrouwbare concentratiemeting doen.

Als de kleurstoffen erin zitten kun je waarschijnlijk wel een mooie pH grafiek maken waar je misschien veel aan kunt zien!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Net als een spectrofotometer kun je met het blote oog ook alleen extincties van tussen 0,1 en 1,0 met een beetje nauwkeurigheid kwantitatief inschatten. Als er een beetje meer kleurstof inzit kun je dus door matching geen betrouwbare concentratiemeting doen.


Dat is zo, maar dan kun je het monster verdunnen, tot de extinctie tussen deze waarden ligt. De pH moet dan wellicht worden bijgeregeld tot de oorspronkelijke waarde.

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Als de kleurstoffen erin zitten kun je waarschijnlijk wel een mooie pH grafiek maken waar je misschien veel aan kunt zien!
dus:

ph op 1, 2, 3, 4 enz instellen en de kleur waarnemen.

Deze methode is misschien geschikt om er achter te komen om welke kleurstof het gaat....maar hoe bepalen we deze dan kwantitatief?

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Bij de bepaling van het gehalte aan zout zet je eenvoudig neer: neerslagreactie en filtratie. Dit is zeker een mogelijkheid, maar weet je al hoe je precies gaat bepalen welk zout aanwezig is en hoe je het gehalte gaat bepalen?
een overmaat van zout, dat bestaat uit een ion dat neerslaat met een van de drie andere ionen uit de zouten, toevoegen.

Filtreren en de massa van de neerslag bepalen.

M.b.v. neerslagvergelijking kun je met de stoichiometrische coefficienten en molmasse de massa van het ion kwantitatief bepalen.

Klopt toch!?

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

saturnus ans schreef: Voor alcohol is GC ook mogelijk... klik
GC is een goede optie ja.

maar is een simpele destilatie niet veel makkelijker?

Ik dacht zo dat (bijna) behalve water en alcohol zal terecht komen in het destilaat aangezien:

3) zout: Na2CO3, NaCl of Na2SO4

4) glucose, C6H12O6

6) kleurstof: methyloranje, methylrood of thymolblauw.

allemaal een hoog kooppunt hebben aangezien het macromoleculen zijn c.q. zouten een hoog kookpunt hebben.

5) HCl heeft een kookpunt van 48 graden Celcius; NaOH heeft een kookpunt van 1380 graden Celcius.

Dus HCl zal eerst verdampen, zodra de temperatuur weer stijgt is theoretisch al het HCl verdampt.

Maar heeft iemand verstand van "opgeloste ionen" en verdampen???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

een overmaat van zout, dat bestaat uit een ion dat neerslaat met een van de drie andere ionen uit de zouten, toevoegen.

Filtreren en de massa van de neerslag bepalen.

M.b.v. neerslagvergelijking kun je met de stoichiometrische coefficienten en molmasse de massa van het ion kwantitatief bepalen.

Klopt toch!?
Ja dat klopt. Maar ik vroeg me af of je al bepaald had welk zout je daarvoor gaat gebruiken en, om te beginnen, hoe je gaat bepalen wèlk zout in je oplossing zit. :oops:

Berichten: 54

Re: [scheikunde] Kwantitatieve bepaling mengsel

Ik zit net even te kijken in de neerslag tabel, maar je kan in der daad niet met neerslagen hoeveel er van elke zout aanwezig is. Je bent dan namelijk alle zouten tegelijkertijd te bepalen en maak je geen onderscheid tussen de verschillende zouten.

Er zit dus niks anders op dan te kijken hoeveel chloorionen (Volhard), sulfiet- en carbonaationen er in de oplossing zitten.

Reageer